Metal Eden is de kleurrijke cocktail die uit je blender sijpelt als je first-person shooter appeltjes mixt met een vleugje cyberpunk en dat overgiet met een Titanfall-sausje. Na het spelen van de eerste hands-on preview van de game, is de wens naar meer in ieder geval aangewakkerd.
Want in een wereld waar veel ontwikkelaars hun shooters in een online games as a service-model gieten, kiest ontwikkelaar Reikon Games er juist voor om lekker vast te klampen aan wat een FPS vroeger nou zo leuk maakte. Geen gekke poespas, gewoon een levensbalk, wat bepantsering en een rits dikke wapens om vijanden mee kapot te knallen.
In Metal Eden kruip jij in de rol van de printbare Hyper Unit ASKA. Deze mechanische vechtmachines zijn zo ontwikkeld dat sneuvelen geen probleem is. Voor jou tien anderen, laten we maar zeggen. Toch heb je als Hyper Unit ook een menselijke connectie. Je bewustzijn wordt namelijk zo in het pak geüpload. Jup, in Metal Eden heeft de mens zijn bewustzijn toevertrouwd aan een veredeld SD-kaartje.
Dat bleek toch niet zo’n slimme zet, want in de game heeft een kwaadwillende groep het bewustzijn van de inwoners van de fictieve stad MOEBIUS gegijzeld. En daar kom jij om de hoek kijken. Want iemand moet al die onschuldige mensen bevrijden uit die virtuele wurggreep. Een nieuw avontuur is geboren.
Mocht je hoofdpersonage ASKA goed willen beschrijven, dan komt een kruisbestuiving tussen Samus uit de Metroid-games en Doom Guy nog het meest in de buurt. De elegante outfit had zo ontworpen kunnen zijn door Nintendo. Maar duik je eenmaal de gameplay in en begin je met schieten, dan schuift al die souplesse plots opzij.
Dan komt de brute kant van Metal Eden tevoorschijn. De game speelt heel erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld de recentere Doom-games uit de stal van id Software. De wapens spelen de hoofdrol en elke kill die je maakt geeft je een beloning terug. Dat kan munitie zijn, maar ook health of een boost voor je pantser.
Geen generatieve levensbalk of andere moderne hulpmiddelen dus, je moet overal zelf op letten. Gelukkig gunt de game je meer dan genoeg mogelijkheden om al die vijanden toch te overleven. Tijdens de hands-on preview kreeg hoofdpersoon ASKA al de beschikking over een snelvurende SMG, een krachtige revolver en een allesvernietigende shotgun.
Elk wapen heeft zijn eigen sterke en zwakkere punten en aan jou de taak om elk wapen op het juiste moment in te zetten. Al rennend en springend baan je je een weg door de strak vormgegeven sci-fi wereld van Metal Eden. Rennend over muren, al greppelend van platform naar platform, het tempo in de game ligt altijd hoog.
En die flow speelt erg lekker weg. Het voelt heerlijk aan als je van vijand naar vijand springt, hun kop eraf knalt en zonder slag of stoot weer verder huppelt. Bovendien kun je op bepaalde momenten nog harder toeslaan en de kern van je vijand zo uit zijn lijf rukken.
Met die kern kun je jezelf oplappen óf nog meer schade aanrichten dan je al deed. Een leuk machtspelletje, waar je gaandeweg de game steeds meer mee kunt doen. De preview liet namelijk al een hele skill tree doorschemeren met allerlei leuke extra krachten. Allemaal gekoppeld aan het ‘misbruiken’ van andermans kern.
Metal Eden weet in de eerste anderhalf uur dus al een aantal ‘hooks’ op te gooien die ervoor zorgen dat je verder wilt spelen. Vanzelfsprekend is natuurlijk nog niet alles helemaal af en gepolijst. Zo wil de framerate op de gespeelde PC-versie nog alle kanten op gaan en is ook de kwaliteit van de voice-overs en cutscenes nog heel wisselvallig.
Gelukkig zijn er nog een paar maanden te gaan voordat Metal Eden in mei op de markt verschijnt. Tijd waarin hopelijk die belangrijke technische puntjes op de i worden gezet. En als die hobbels gladgestreken worden, lijkt niets deze vliegensvlugge shooter in de weg te liggen om fans van het genre een heerlijke tijd te bezorgen.