De jaarwisseling komt met rasse schreden dichterbij en dus blikken wij alvast vooruit. Zo moeten fans van action-adventure games deze titels goed in de gaten houden in 2025.
Fans van de Metroid Prime-reeks wachten al een heel lange tijd op een nieuw deel. Metroid Prime 3: Corruption verscheen namelijk in 2007 voor de Wii. In 2017 werd eindelijk Metroid Prime 4 aangekondigd, maar sindsdien is het project helemaal opnieuw gestart bij Retro Studios.
In 2025 is het eindelijk zover, dan komt Metroid Prime 4: Beyond (zoals hij nu heet) eindelijk uit voor de Switch - en waarschijnlijk ook voor de nieuwe console van Nintendo. Fans kunnen in ieder geval uitkijken naar een ervaring die ze gewend zijn met Samus Aran in de hoofdrol.
Nintendo heeft nog niet veel getoond van Metroid Prime 4: Beyond, op een reveal trailer van 2 minuten na. De gameplay lijkt veel overeen te komen met de gameplay die we kennen uit de originele trilogie. Dat betekent vechten tegen aliens, vreemde werelden verkennen en uiteraard allerlei upgrades verzamelen om verder in het verhaal te komen.
Wanneer we precies met Metroid Prime 4: Beyond aan de slag kunnen is nog niet bekend. De game staat gepland om ergens in 2025 uit te komen.
Ghost of Tsushima was één van de grote verrassingen van 2020. Het was niet alleen indrukwekkend wat Suck Punch qua graphics voor elkaar wist te krijgen op de PlayStation 4, de gameplay stond ook nog eens als een huis. Het is dan ook niet zo vreemd dat fans met smart uitkijken naar de sequel.
Het zogeheten Ghost of Yotei kan in ieder geval gebruikmaken van de krachtigere hardware van de PS5. Daarmee kan Japan nu helemaal beeldschoon in kaart worden gebracht. Wel zal het een ander gebied zijn in het land, want Ghost of Yotei speelt zich af op Hokkaido, het noordelijke eiland van Japan.
Niet alleen de locatie veranderd, maar ook het tijdperk en protagonist. Van 1274 gaan we naar 1603 en nemen we de controle over de vrouwelijke krijger Atsu (Erika Ishii). Ondanks de veranderingen belooft Ghost of Yotei weer een bloederig avontuur te worden voor liefhebbers van action-adventures.
We weten al een tijdje dat Skydance New Media, onder leiding van Uncharted-bedenker Amy Hennig, werkt aan een Marvel game. Eerder dit jaar is eindelijk meer bekendgemaakt over de game. Zo heet hij Marvel 1943: Rise of Hydra en kunnen we er in 2025 van genieten.
Zoals de titel verklapt speelt het avontuur zich niet af in de tegenwoordige tijd, maar maken we een uitstapje naar de Tweede Wereldoorlog. Om een stokje te steken voor de oprichting van de terroristische organisatie Hydra - die zijn oorsprong vindt bij de Nazi’s - moeten vier protagonisten goed met elkaar samenwerken.
De vier personages in kwestie zijn Captain America, Black Panther (T’Challa’s opa Azzuri), Howling Commandos-lid Gabriel Jones en Nanali, de leider van de Wakanda Spy Network. Spelers kunnen uit alle vier karakters kiezen om te spelen in hun strijd tegen Hydra.
De laatste jaren is er steeds meer kritiek op games die volop gebruikmaken van allerlei UI-elementen om de speler te helpen. Denk aan waypoints, een grote quest log op het scherm, een kaart om je de weg te wijzen en meer. Ontwikkelaar Rogue Factor neemt ondertussen helemaal afstand van die trend.
De nieuwe game van de studio, Hell Is Us, heeft namelijk helemaal geen UI. Het enige wat je ziet in de action-adventure is de wereld en protagonist Rémi. Hij heeft als doel om zijn ouders te vinden, maar dat is geen makkelijke opgave. Rémi is namelijk een deserteur die een weg moet banen in het door oorlog getroffen Hadea.
Dat niet alleen, de regio is ook nog eens overlopen door bovennatuurlijke wezens genaamd Hollow Walkers. Gewapend met bijlen, zwaarden en andere melee wapens moet Rémi zich een weg banen (en vinden) door het land, op zoek naar zijn ouders.
Van een duistere game gaan we over naar juist een zeer kleurrijke action-adventure. Dat betekent alleen niet dat alles vredig en liefdevol is in Eternal Strands, de eerste game van indie-ontwikkelaar Yellow Brick Games.
In de fantasywereld maken enorme monsters namelijk de dienst uit en begint alles letterlijk uit elkaar te vallen. Het is aan Brynn om de monsters te beklimmen en hen op hun knieën te dwingen om de wereld te redden.
Daarvoor kan de protagonist niet alleen gebruikmaken van conventionele wapens, maar ook de elementen. Zo kan je met ijs vijanden bevriezen of een brug over een ravijn maken, terwijl vuur zich verspreidt en je met lucht brokstukken kan lanceren. Dit kleurrijke en epische avontuur te spelen in Q1 2025.