Lies of P gameplay hands-on: zo ken je Pinocchio nog niet (gamescom 2022)

Preview
zaterdag, 27 augustus 2022 om 16:00
lies of pf1661328114
Wie aan Pinocchio denkt, zal niet meteen de link leggen met ‘ Soulslike’. De Lies of P gameplay reveal tijdens Opening Night Live brengt daar verandering in en hint naar waarom het bekende sprookje in combinatie met het uitdagende gamegenre een schot in de roos kan zijn.
Pinocchio doet bij de meesten van ons ongetwijfeld jeugdherinneringen oproepen aan de tekenfilm van Disney, over de kleine houten pop die niet kan liegen zonder dat zijn neus groeit. In Lies of P speelt hetzelfde personage de hoofdrol, maar je zult hem niet op dezelfde manier herkennen. Deze Pinocchio is namelijk een stuk duisterder en schuwt brute wapens en melee niet. En bovendien lijkt hij, op een metalen arm na, juist menselijk(er) te zijn.
Met een uitgebreide gameplay trailer tijdens Opening Night Live wist Lies of P, van ontwikkelaar Neowiz, de aandacht te stelen. Tijdens gamescom was vervolgens een korte sessie speelbaar. Met een lay-out overzichtje van de controls naast ons gingen we aan de slag, om toch een zo duidelijk mogelijke indruk te krijgen van wat ons te wachten staat.

Pinocchio meets Bloodborne

De game doet, wanneer je het naast het portfolio van From Software legt, nog het sterkst denken aan Bloodborne. Mistige, smalle straatjes in het maanlicht, ladders die je beklimt om daken te bereiken en gevaar dat om elke hoek op de loer ligt. De map ontvouwt zich gestaag waarbij je de keuze hebt soms links- of rechtsaf te gaan. Een semi-lineaire opzet dus, maar wel met ruimte om hier en daar andere gebieden te verkennen.
Op het eerste gezicht is de opzet simpel, zoals bij de meeste Soulslike games. Het gaat meer om de uitdaging levend het volgende checkpoint te bereiken dan om het verhaal, dat doorgaans via de omgeving verteld wordt. In Lies of P word je - zoals bij de aanvankelijke game-onthulling vorig jaar al bekend werd - wakker in de stad Krat in het Belle Époque tijdperk, dat plotseling krioelt van weerzinwekkende monsters. Om grip te krijgen op wat er aan de hand is, ga je op zoek naar je ‘vader’ Gepetto.
De straten, daken en sinistere gebouwen die je doorkruist, zijn gevuld met mechanische vijanden. De character designs sluiten dan ook naadloos aan op de duistere omgevingen. Hoe je die vijanden te lijf gaat, kan naar het lijkt op vele manieren. Tijdens de demo die wij te spelen kregen, waren we uitgerust met een zwaard. Veel in beweging blijven was de truc, om schutters te ontwijken terwijl er ook melee vijanden op je afkomen.
screenshot lies of p factoryf1661476921

Agressieve Pinocchio

Met light attacks konden we zonder al te veel schade de meeste vijanden wel uitschakelen, maar eenmaal op het dak stond een groter exemplaar ons op te wachten. Doordat hij niet zo snel te stunnen is met aanvallen, speelt timing al direct een grote rol. Hoewel er een mogelijkheid is om aanvallen te blocken, kan je niet veel schade oplopen alvorens je het loodje legt.
De nadruk ligt vooral op aanvallen en naar voren bewegen, zoals bij Bloodborne ook het geval is. Het tempo ligt wellicht iets hoger, maar de impact van elke klap of andere aanval is hard en voelt goed aan. Je wordt als speler min of meer aangemoedigd een agressieve speelstijl te gebruiken, maar wel met het risico dat je jezelf meer open moet stellen. Gelukkig kan Pinocchio naast blocken ook dodgen en rollen.
Hoe het fighting systeem precies in elkaar steekt, is vooralsnog wat in nevelen gehuld. Maar de in-game menu’s en interacties wijzen op de mogelijkheid om wapens te combineren. Er zijn onder meer zwaarden, bijlen en knotsen te gebruiken met elk een eigen durability, gewicht en overige stats.
Ook heeft Pinocchio een arm cannon en enkele magische krachten en elixirs. Door te zoeken naar de mogelijke combinaties tussen verschillende wapens geeft Lies of P je de kans om te zoeken naar je persoonlijk perfecte wapen.
screenshot lies of p cathedralf1661476956

De impact van liegen

Het thema liegen speelt een sleutelrol in het originele verhaal van Pinocchio. Het gaat daarmee ook om wat de houten pop menselijk maakt. Diezelfde invalshoek wil Neowiz met Lies of P ook (deels) gebruiken in de verschillende quests die je doorloopt. Wanneer je een quest hebt afgerond en je bijvoorbeeld een item moet terugbrengen, krijg je vaak genoeg dialoogopties waarbij het soms beter lijkt om voor een leugentje om bestwil te gaan dan om de waarheid te vertellen.
Dit heeft vervolgens invloed op de uitkomst van de quests, maar in hoeverre was tijdens de Gamescom speelsessie niet te zeggen. Neowiz wees er eerder in ieder geval op dat des te meer je liegt, des te menselijker Pinocchio wordt met alle gevolgen van dien. De narratieve keuzes die je maakt zorgen samen met het progressiesysteem voor typische RPG-elementen die ook vaak in Soulslike games aanwezig zijn.

Lies of P de volgende hit in het Soulslike genre?

Lies of P ziet er veelbelovend uit en zal het vooral van de uitdaging en creepy sfeer moeten hebben. Daarmee zit het vooralsnog wel goed. Wanneer de game daadwerkelijk uitkomt in 2023 zullen we pas echt op verkenning kunnen gaan in Krat en erachter komen wat er nu werkelijk aan de hand is in deze stad en met Gepetto. De game verschijnt op de PS4 en PS5, Xbox One en Series en PC en komt op dag één naar Xbox Game Pass.