God of War: Ascension - De multiplayer Preview

Preview
donderdag, 27 december 2012 om 14:00
xgn google image
Elke hardcore gamer is wel bekend met de naam Kratos. De Spartaan is nogal een vechterstype en menig god vreest dan ook voor hem. Met God of War: Ascension gaat Santa Monica terug naar Kratos' roots. Ook is er voor het eerst een multiplayer aanwezig. Wij gingen daarmee aan de slag.
Het zijn nogal populaire fenomenen de laatste tijd: prequels en reboots. Allerlei franchises die een punt achter de normale serie hebben gezet, komen daarna met een game waarin het verhaal van voor die serie wordt verteld. Sta er maar eens bij stil. Gears of War: Judgment, Tomb Raider en ook God of War: Ascension, allemaal games die het verhaal vanaf het begin weer oppakken.
Kratos gaat er in deze God of War natuurlijk weer flink tegenaan, maar is nog wel een groentje, een beginner. Er is nog niet veel bekend over de singleplayer van de game, maar daarover zullen we ongetwijfeld meer horen in 2013. De serie krijgt echter voor het eerst ook een multiplayer modus meegeleverd op de schijf. Met ontwikkelaar Santa Monica nog steeds achter het roer, kijken wij hoe het met diezelfde multiplayer gesteld is.
Je eigen strijder
Wat meteen al duidelijk wordt, is dat Kratos achterwege gelaten wordt. Je krijgt namelijk je eigen krijger aangewezen waarmee jij het gevecht aangaat. Je kunt je aansluiten bij vier verschillende facties die elk andere specialiteiten bieden: Ares, Hades, Zeus en Poseidon. In de bèta die wij gespeeld hebben, kon er echter alleen tussen Ares en Zeus gekozen worden. Gelukkig zitten er tussen deze twee goden ook genoeg verschillen.
Laten we beginnen bij Ares. Deze god van de oorlog zorgt ervoor dat jouw fysieke kracht aanzienlijk groter wordt en tijdens mêleegevechten zul je dan ook vaak als winnaar uit de bus komen. Ook kun je met je karakter aan de slag met vuurmagie. Heel anders dan bij Zeus, de oppergod. Bij hem staat magie centraal en natuurlijk staat die magie in het teken van elektriciteit. Magie is bij deze krijgers een stuk sterker en verdedigen werkt ook een stuk sneller. Je kunt dus sneller reageren op de acties van je tegenstander. Hierdoor krijg je dus een zeker balans. Kracht aan de ene kant en wendbaarheid aan de andere.
De strijdarena
Wanneer jij je zijde hebt gekozen, wordt het tijd om te vechten. Dit kan in twee verschillende modi: Gunst van de Goden en Team Gunst van de Goden. De eerste modus speelt zich af in een kleine arena en zet vier woeste vechters tegenover elkaar. Het is dan ook ieder voor zich in deze modus. Vechten doe je met je aangewezen wapen, hetzij een hamer of zwaard. Echter zullen er ook diverse wapens op de map spawnen die je kunt gebruiken om je tegenstander doormidden te snijden, te spiesen of te onthoofden. Ook magie- en levenspunten kun je op de map spotten als je oplet. Wanneer je dus bijna het loodje legt, let dan op die groene gloed. Het kan je leven redden!
Gunst van de Goden brengt je de puurste vorm van de God of War multiplayer. Non-stop ben je bezig met blocken en aanvallen. Bij dit laatste is het belangrijk dat jij je combo’s kent. Wanneer je er namelijk maar wat op los hakt, zul je worden afgeslacht. Hierdoor vergt het dus wel wat ervaring om het maximale uit de game te halen en dit is natuurlijk alleen maar iets goeds. Ervaring moet je wat opleveren en dat doet God of War: Ascension zeker.
Samenwerken
Dan Team Gunst van de Goden, een modus die ondanks de naam niet veel weg heeft van de andere modus. Geen kleine arena dit keer, maar een vrij grote map met een aantal domination punten. Het is de bedoeling dat je deze punten in je bezit houdt, om zo punten te scoren. Het andere team wil echter hetzelfde en wat volgt is een keiharde strijd op leven en dood. Dezelfde speciale wapens en punten uit de arena zul je ook hier weer tegenkomen. Echter is er nog iets waarmee jij je vijanden om kunt leggen. Er zitten diverse vallen in de map verstopt. Denk hierbij aan lava of scherpe punten. Met een haal aan de hendel komen deze vallen open te liggen en met een goede timing loopt je rivaal regelrecht een pijnlijke dood tegemoet.
Meerdere opties
Het eind van Team Gunst van de Goden kan op twee manieren bereikt worden. Manier één is het benodigde puntenaantal halen. Manier twee heeft wat meer voeten in de aarde, maar is ook een stuk spectaculairder. In het midden van de map is namelijk een cycloop te vinden, genaamd Polyphemus. Wanneer het winnende team genoeg punten en alle punten onder controle heeft, verschijnt de speer van Olympus. Deze kan gebruikt worden om Polyphemus voor eens en altijd uit te schakelen.
Wat volgt is een kat- en muisspel tussen het winnende en verliezende team. Weet het ene team een aantal punten weer over te nemen, dan zal Polyphemus zich weer op zijn oude plaats positioneren en zal er weer opnieuw om de punten gevochten moeten worden.
De nasleep
Wanneer je dan klaar bent met vechten, krijg je de nodige experience punten, een normaal fenomeen in de multiplayerwereld. Hiermee level jij je strijder en speel je allerlei voorwerpen vrij. Je hoeft dus geen in-game geld uit te geven voordat je nieuwe bepantsering kunt gebruiken of een nieuw zwaard kunt gebruiken. Dit keer is het een combi van level en actie. Wanneer je bijvoorbeeld level vier bent en tien ‘brute’ kills hebt gemaakt, speel je een nieuwe borstplaat vrij. Elk voorwerp heeft zijn eigen te behalen acties en die kun je heel makkelijk in het menu bekijken.
Mythologische knaller
Je kunt dan ook wel stellen dat de multiplayer van God of War: Ascension sterk in zijn schoenen staat. De actie is snel, maar gecontroleerd en voor nu klopt de balans ook aardig. Houd er wel rekening mee dat je in het begin even zult moeten wennen, want enige ervaring is gevraagd. Desalniettemin kun je een hoop bloed en vliegend vlees verwachten. Met zowel kleine als grote mappen is er dus voor elk type vechter genoeg te doen. Houd maart daarom in de gaten, want de goden hebben je hulp hard nodig!