Far Cry 3 Preview

Preview
dinsdag, 04 september 2012 om 17:50
xgn google image
Het succesvol implementeren van een jungle in een videogame, gaat niet zonder slag of stoot. Het team achter Far Cry 3, Ubisoft Montreal, bezocht speciaal voor de ontwikkeling een tropisch oerwoud om daar de nodige ervaring op te doen. Het resultaat mag er zijn: de derde installatie in de zonovergoten Far Cry-reeks bevat één van de meest kleurrijke en sfeervolle werelden die de spelers eind dit jaar te zien krijgen. Op de Gamescom kregen we een half uur de tijd om ‘maar wat te gaan klooien’ in de uitgebreide speeltuin die Far Cry 3 heet.
De Afrikaanse savanne in deel twee viel niet bij iedereen in goede aarde en om die reden keert Montreal weer terug naar de plek waar het origineel hoge ogen mee gooide: een tropische jungle vlak bij de Pacifische Oceaan. We stappen in de schoenen van Jason Brody, een toerist die is gestrand op een voor hem onbekend eiland dat al jarenlang geteisterd wordt door burgeroorlogen en andere lokale conflicten. De gestoorde, sadistische dictator Montenegro Vaas vermoordt Brody’s beste vriend en kidnapt zijn vriendin. Aan de speler om Vaas’ troepen uit te schakelen, het meisje te redden en te vluchten van het eiland met al zijn geschifte bewoners.
Hoe de speler dit wil aanpakken, is helemaal aan hem. Het spel laat de speler vrij in zijn keuze en daarom bepaalt alleen hij hoe en wanneer het verhaal verdergaat. Dat is het mooie aan Far Cry 3: je kunt je urenlang op het eiland vermaken zonder ook maar één minuut aan de hoofdmissies te spenderen. Dat bleek wel tijdens onze speelsessie op de Gamescom, waar we ons een half uur lang met onze jeep en kruisboog door de vochtige tropen manoeuvreerden. We werden op weg geholpen door de minimap die ons niets vertelde over de omgeving. Om delen van de map vrij te spelen, moet Jason – op dezelfde manier als Altaïr en Ezio in Assassin’s Creed – radiotorens beklimmen en activeren.
Het veroveren van een kamp
Na het blootstellen van de omgeving, kun je aan de slag. We zien onder andere nederzettingen, schatten, dorpen en side-quests op onze minimap staan. Even verderop staat zo'n nederzetting, die we besluiten in te nemen om zo de buit in de wacht te slepen. Hoe je dit doet, is geheel aan jou. Zo kun je nederzettingen geruisloos binnensluipen en tegenstanders met een mes stilletjes afmaken, of juist van afstand met een sluipschuttersgeweer een aantal vijanden neerschieten. Wij besloten echter om met onze jeep door de poorten te rammen en als een ware Rambo te werk te gaan. Slim was dit niet, gezien we al na een minuut het loodje legde tegen de zwaarbewapende bandieten.
Een tweede poging. De medewerker van Ubisoft vertelde ons dat een combinatie van verschillende plannen van aanpak het beste werkt. Dus eerst infiltratie, dan grof geschut. En zo geschiedde, Jason draait een paar nekken om, steelt een bazooka, vlucht de jungles in en probeert het kampje van een afstandje de lucht in te blazen. Opeens stoppen we met ons plan. Ons oog valt namelijk op een kooi met daarin een beer. Wat zou er gebeuren als wij de sloten eraf zouden knallen? Dan ontsnapt de beer en doodt hij iedereen die in zijn weg staat, zo bleek op de Gamescom. En ja, de voldoening die je dan krijgt is nog een stuk groter dan bij het gebruiken van een bazooka.
De tropische jungle leeft dag en nacht
Nog voor we de volgende radiotoren willen beklimmen, stuiten we gaandeweg op meer avonturen. Onze jeep begeeft het onderweg, dus al lopend bewonderen we de prachtige natuur die Far Cry 3 bevat. Opeens duikt er een auto vanuit de verte op met daarin vier á vijf personen. Het kunnen vrienden zijn, maar toch besluiten we maar even in de bosjes te schuilen en te wachten tot de auto voorbijraast. Dan lopen we verder, trotseren wat rotsen en slenteren rond over verscheidene veenlagen. Een hartverzakking volgt, plots staan daar twee valse tijgers voor onze neus die maar al te graag wat vlees willen verorberen. Met onze kruisboog schakelen we beide dieren uit, nemen hun vellen mee en maken daar later in een dorp allerhande items van.
In dit dorp wordt het dan misschien toch tijd om wat optionele missies aan te nemen. Deze variëren van ‘schakel de leider van een kamp met een mes uit’ tot ‘verzamel zoveel mogelijk planten en bloemen van dat soort’. We besluiten dat laatste te doen, in de hoop om wederom tegen onverwachte wendingen aan te lopen. Far Cry 3 lijkt in dat opzicht veel op Skyrim, waar je eveneens te pas en te onpas voor een nieuw avontuur komt te staan. De wereld oogt alleen een stuk anders, met oogverblindende groene weides, metershoge watervallen en junglevegetatie die refereren naar de eerste Far Cry.
Een tropische speeltuin waar je U tegen zegt
Alleen al op basis van de exotische flora en fauna zijn wij overtuigd: Far Cry 3 is op weg het sterkste deel in de serie te worden. De beslissing van Ubisoft Montreal om terug te keren naar de tropische jungle, is een goede. De first-person shooter herbergt een prachtige ambiance dankzij het feit dat de wereld in Far Cry 3 lééft. Struinende dieren, rondlopende toeristen, rokende schoorstenen: het maakt voor het uitzicht niet uit waar je je blik op werpt. Over het verhaal en de multiplayer zijn we helaas niets wijzers geworden, maar één ding is duidelijk en dat is dat een half uurtje speelplezier véél te weinig is voor een prachtige, tropische speeltuin als deze.