Dead Island Riptide Preview

Preview
zaterdag, 01 september 2012 om 15:00
xgn google image
Het is altijd leuk om wat zombies af te knallen. Na het succesvolle Dead Island, komt ontwikkelaar Techland met het vervolg Dead Island: Riptide. Een direct vervolg op het eerste deel. Dat belooft een groot spektakel te worden.
Op de Gamescom was Dead Island: Riptide niet groots aanwezig. Vreemd, zou je zeggen, aangezien het origineel een topper van formaat was. Het probleem ligt dit keer echter bij Duitsland, dat het eerste deel niet in de schappen toestond. Mede hierdoor besloten ontwikkelaar Techland en uitgever Deep Silver om de game alleen aan de pers te tonen. En wij waren erbij.
Zelfde overlevenden
In Dead Island sloeg een mysterieus zombievirus om zich heen op een vrolijk eiland dat dient als vakantieoord. Enkele mensen wisten het eiland, na helse gevechten en flink wat meters sprinten, te verlaten. Dead Island: Riptide borduurt verder op dit verhaal. Dezelfde overlevenden crashen, na de ontsnapping, op een nabijgelegen eiland waar zich veel zombies bevinden. Er is ook een nog niet geïnfecteerd iemand aanwezig waarover we nog niets weten, ook niet of hij/zij een speelbaar personage is. Van het ene helse eiland naar het andere dus. Er zijn weer genoeg zombies aanwezig, die voor heel wat actie gaan zorgen, plus een hele hoop water, zoals je misschien wel zou verwachten met de subtitel Riptide.
Water als belangrijk element
Water gaat een belangrijke rol spelen in het verhaal dat Dead Island: Riptide vertelt. In het level dat tijdens de presentatie aan ons getoond werd, stonden de overlevenden tot hun knieën in het water. Het leuke hieraan is dat je zombies met mijnen – en andere nieuwe wapens – kunt bestoken door ze onderwater te verstoppen. Dit kwam goed van pas tijdens de eerste opdracht die we aanschouwden: het leegpompen van een schuilplaats terwijl zombies van diverse kanten toestromen.
Verdedig je schuilplaats
De presentator moest de zombies een x aantal minuten van zich afhouden door van tevoren vallen te zetten, zoals de eerder genoemde mijnen, en het plaatsen van barricades zoals stalen hekken. Daarna drukte hij op de knop om de waterpomp te activeren en het plezier begon. Waar de overlevenden in de originele Dead Island continu bezig waren met zombies afknallen en rondrennen, heeft Techland ervoor gekozen om in Dead Island: Riptide de speler ook zijn schuilplaatsen te laten verdedigen. Het plaatsen van turrets, barricades en diverse andere wapens moet op een strategische manier gebeuren. Een klein minpuntje is dat de plaatsen waar je wapens kunt plaatsen vooraf ingesteld zijn. Recht voor de deur een turret neerzetten is er dus niet bij. Spelers zullen dit element veel vaker terug zien komen. Het is een welkome toevoeging om de 'run and gun'-gameplay af te wisselen met tower defense-achtige gameplay.
Kleine verbeteringen
Tijdens de presentatie werd ook verteld dat er meer soorten zombies aanwezig zullen zijn. Verwacht dus meer variatie in de categorie 'speciale' zombies. Grafisch ziet het spel er net iets beter uit dan het vorige deel. De presentator wist ons te vertellen dat er gesleuteld is aan de engine, waardoor de 'physics' beter zullen overkomen. Hierdoor ziet alles er net wat natuurlijker uit. Zombies zullen realistischer tegen de grond vallen en de vallen komen minder 'gescript' over, bijvoorbeeld als je ze laat struikelen door iets voor hun neus te gooien. Kleine verbeteringen die we als gamers graag terugzien in een vervolg.
Zijn deze nieuwe elementen genoeg?
Met alle verbeteringen ziet het er goed uit voor Dead Island: Riptide, hoewel we niet weg zijn geblazen zoals het eerste deel dat wel deed. Het verdedigen ziet er erg leuk uit en dat water een belangrijk element gaat vormen klinkt erg leuk. Hier was helaas vrijwel niets van terug te zien tijdens de presentatie, waardoor we met gemengde gevoelens de deur achter ons sloten. Het ziet er in ieder geval vertrouwd uit, met enkele nieuwe elementen en zombies. Wij houden het hoofd nog even boven water en hopen dat Techland ons aangenaam verrast.