Voormalig EA CEO: "Studio's die geen microtransactions gebruiken zijn idioten"

News
vrijdag, 15 juli 2022 om 13:30
fifa 22 alexander arnoldf1627654598
Veel games maken tegenwoordig gebruik van een andere inkomstenbron, naast de initiële aankoop, vaak ten onvrede van gamers. Volgens John Riccitiello, de CEO van Unity en voormalige baas van EA, zijn studio's die dat niet doen alleen 'de grootste idioten'.
Vroeger was het heel duidelijk hoeveel geld je kwijt was voor een game. Je betaalde namelijk het bedrag dat er op het doosje stond en dat was het. Tegenwoordig is dat alleen zeker niet meer het geval. Zo zetten veel ontwikkelaars en uitgevers in op microtransacties, van nieuwe content en quality of life voordelen tot allerlei cosmetische toevoegingen.
Het is iets wat we tegenwoordig verwachten van een gratis games - zo haalt Diablo Immortal enorm veel geld op door middel van microtransactions - maar ook full priced games maken er anno 2022 gebruik van. Volgens John Riccitiello, voormalig CEO van EA en tegenwoordig topman bij softwarebedrijf Unity Software, is dat heel logisch, zo laat hij weten aan PocketGamer.biz.
Volgens Riccitiello zit hij lang genoeg in de gamesindustrie om het verschil tussen succes en een gefaalde game te zien. Zo vindt hij dat studio's af moeten stappen van de oude filosofie en interactie met de spelers moeten inbouwen om succes te behalen.

Boze reactie van studio's

De uitspraken van Riccitiello vallen niet bij iedereen in de smaak. Zo hebben al een aantal ontwikkelaars boos gereageerd op het interview. Zo claimt Tim Soret van Last Night dat de CEO 'het Unity vernietigt waar wij allemaal van houden' en roept op om de topman te ontslaan. Unity is namelijk een engine die veel (kleine) ontwikkelaars gebruiken om hun games mee te ontwikkelen
Volgens David Goldfarb, een ontwikkelaar die onder andere heeft gewerkt aan Battlefield Bad Company, Mass Effect en Payday 2, zijn de uitspraken van 'een vrij dramatische manier om te boel te verpesten, zelfs voor een CEO'.

Populair Nieuws