Viaplay pareert kritiek beeldkwaliteit Formule 1: "Ligt aan internetverbinding"

News
maandag, 04 april 2022 om 16:00
si202203190316 newsf1647865614
Wie het nieuws rondom Viaplay een beetje volgt zal het niet ontgaan zijn. De streamingdienst krijgt bakken met kritiek over zich heen, zo ook over de beeldkwaliteit van de Formule 1-uitzendingen. Peter Norrelund, de baas van Nordic Entertainment Group, het bedrijf achter Viaplay, reageert nu op alle kritiek.
De rechten van de Formule 1 lagen jarenlang bij Ziggo, maar daar kwam dit jaar verandering in. De Zweedse streamingdienst Viaplay kocht de rechten op en niet iedereen is daar blij mee. F1-fans delen hun klachten op social media, met name over het commentaar en de beeldkwaliteit.

''Slechte beeldkwaliteit ligt niet aan Viaplay''

Veel kijkers hadden last van steeds bufferende streams of kregen hele uitzendingen slechts in 720p. Peter Norrelund zegt nu dat dit niet aan Viaplay ligt, maar aan de mensen zelf. ‘’Streamen is iets anders dan kabeltelevisie. Wij kunnen als aanbieder een perfect signaal hebben, maar we zijn ook afhankelijk van het signaal van de ontvanger,’’ legt hij uit in de Telegraaf.

‘’Het gaat bijvoorbeeld om de kwaliteit van de internetverbinding van degene die thuis kijkt. Maar ook om het apparaat dat wordt gebruikt. De kwaliteit van een nieuwe smart tv is soms ook anders dan van een ouder model. Daarnaast verschilt het streamen van live sport weer met het kijken naar een film of serie.’’

- Peter Norrelund
Ook op deze reactie krijgt het bedrijf weer kritiek op social media:
Overigens laat Norrelund in hetzelfde interview weten dat Viaplay een hele andere aanpak dan Ziggo heeft, met name rondom de prestaties van Max Verstappen. Volgens de topman komt daar geen bier en polonaise aan te pas, want de streamingdienst wil de sport vanuit een neutrale kant belichten.