In de discussie over de
overname van
Activision Blizzard door
Microsoft is
Call of Duty een veel aangehaalde kwestie.
Sony is namelijk bang dat de populaire shooter op den duur niet meer naar
PlayStation komt. Het lijkt erop dat Sony een goede reden heeft om dat een probleem te vinden.
Om een beeld te kunnen krijgen van de gevolgen van de Activision Blizzard overname
heeft de Britse CMA ook het volk ondervraagd. Christopher Dring van GameIndustry.biz
maakt nu melding van een opmerkelijke statistiek die uit die vragelijst is gebleken. Call of Duty zou namelijk door een groot deel van de ondervraagden genoemd worden als reden om een PlayStation te kopen.
Van degenen die de vragenlijst heeft ingevuld zegt maar liefst 88 procent dat ze hun keuze voor PlayStation baseren om de beschikbaarheid van specifieke titels op het platform. Van die 88 procent zegt 73 procent dat Call of Duty een doorslaggevende game is. 69 procent noemt ook Sony-exclusives en 45 procent noemt GTA 5 bij naam (het lijkt erop dat men meerdere antwoorden mocht geven).
Dat juist Call of Duty zo sterk meeweegt in de keuze voor PlayStation lijkt vreemd: de reeks is sinds jaar en dag ook op Xbox, PC en soms Nintendo-consoles beschikbaar. Maar Sony heeft wel al jaren deals met Activision Blizzard om exclusieve voordelen aan te kunnen bieden voor Call of Duty-spelers op PlayStation. Mogelijk is dat de reden dat zoveel PlayStation-gamers voor die console kiezen vanwege Call of Duty.
Raakt Sony Call of Duty kwijt?
Sony lijkt dus goede reden te hebben om te denken dat er minder mensen voor PlayStation zouden kiezen als Call of Duty niet meer op de console zou verschijnen. Maar dat is een situatie die zich voorlopig niet voor gaat doen, volgens herhaalde beloftes van Microsoft. Er is zelfs
een contract aan Sony (en Nintendo) aangeboden om de shooter nog 10 jaar na de overname beschikbaar te houden op andere consoles dan Xbox, maar daar is Sony voor zover bekend niet mee akkoord gegaan.