De Britse
waakhond heeft lang
onderzoek gedaan naar de
Activision Blizzard deal tussen de uitgever en
Microsoft. De CMA gaat nu het Britse volk om haar mening vragen voor een laatste beslissing komt.
Sony en Microsoft blijven maar bikkelen over de
overname van Activision Blizzard. De Japanse uitgever wil de deal koste wat kost blokkeren, omdat het vreest dat Microsoft anders
Call of Duty exclusief maakt voor de Xbox consoles en een monopolie pakt. Microsoft zegt ondertussen dat dat onzin in, omdat Sony juist de marktleider is en het niet logisch is om de Call of Duty games van de PlayStation consoles te halen.
Ondertussen zijn verschillende waakhonden druk bezig met hun onderzoek naar de overname. De Europese Commissie is nog bezig, terwijl de Britse Competition and Market Authority (CMA) een verklaring heeft gegeven hoe het onderzoek verder zal gaan, zo meldt
GamesIndustry.biz.
Opvallend genoeg gaat de Britse waakhond de mening vragen van alle derde partijen, inclusief het Britse volk. Zij kunnen hun visie delen met de CMA
via deze website tot 28 oktober. Daarna zullen alle bevindingen onder de loep worden genomen en volgt er een uitspraak van de instantie.
Meer tegenstanders van Activision Blizzard deal
Hoewel Sony de grootste tegenstander is van de overname van Activision Blizzard, is de uitgever niet de enige. Google is namelijk ook tegen de deal en deze week is duidelijk geworden waarom precies. Microsoft wil namelijk
de concurrentie aangaan met de Google Play Store en de Apple App Store.
Daarvoor heeft het bedrijf natuurlijk wel een middel nodig om gebruikers weg te lokken bij de gebruikelijke app stores en de games van Activision Blizzard worden daarvoor als perfectie optie gezien. Zo zijn
Call of Duty Mobile en
Candy Crush Saga extreem populaire titels die kunnen zorgen voor een ‘grote verandering in het gedrag van consumenten’.