Spotify loopt miljoenen mis door speciale podcasts

News
vrijdag, 18 augustus 2023 om 14:30
spotifyf1583823919
Spotify is vooral bekend om muziek, maar het platform zet nu al jaren in op podcasts. Daar kan Spotify meer aan verdienen, doordat er tijdens een podcast advertenties gedraaid kunnen worden. Maar het blijkt dat er juist miljoenen worden misgelopen door podcasts.
De meeste mensen zullen Spotify vooral gebruiken voor muziek, maar de dienst wil graag dat je meer podcasts gaat luisteren. Het verdienmodel is bij podcasts anders dan bij muziek, in het voordeel van Spotify. Voor elk nummer dat gedraaid wordt moet Spotify royalty’s betalen, terwijl er in podcasts meerdere advertenties per aflevering gedraaid kunnen worden, waarvan de inkomsten gedeeld worden tussen Spotify en de podcastmaker.
Maar niet elke podcast is hetzelfde en Spotify heeft een probleem ontdekt met white noise podcasts, die bestaan uit rustgevende geluiden. Deze podcasts leveren Spotify dagelijks 3 miljoen luisteruren op en zouden goed moeten zijn voor 35 miljoen euro per jaar. In de praktijk komt dat geld niet binnen, meldt Bloomberg.
Spotify zou overwogen hebben om white noise podcasts te verbieden, maar een woordvoerder laat Bloomberg weten dat dat idee niet is doorgezet. Wel melden gebruikers en podcastmakers dat er incidenten zijn geweest waarbij afleveringen van white noise podcasts tijdelijk verdwenen. Eén podcastmaker is daarmee 70.000 dagelijkse luisteraars kwijtgeraakt, die nog steeds niet terugverdiend zijn.

Waarom leveren white noise podcasts Spotify zo weinig op?

Het is niet duidelijk waarom white noise podcasts bijna niets in het laatje brengen. Mogelijk is het omdat veel makers van dit soort podcasts alleen voorafgaand aan de podcasts advertenties draaien om de rustgevende white noise niet te onderbreken. Bij veel andere podcasts, waar gebruikers ook aandachtiger naar luisteren, worden er ook middenin de uitzending advertenties gedraaid.