Vorige week werden spelers op
Xbox geconfronteerd met een terugkerend probleem: beeldvullende
advertenties. En op social media wordt er veel onvrede geuit over de advertenties.
Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen en daarom organiseerde
Microsoft vorige week een nieuwe Xbox Developer Direct. Tijdens de showcase werden er meerdere games getoond aan het publiek, zoals de eerste vertoning van
Indiana Jones and the Great Circle, nieuwe gameplay van
Avowed en de releasedatum van
Senua’s Saga: Hellblade 2.
Om iedereen op de hoogte te stellen van de Xbox Developer Direct, werd er een beeldvullende advertentie getoond wanneer een speler zijn of haar Xbox opstartte. Vervolgens kregen spelers de optie om de livestream te bekijken of om de advertentie weg te halen.
De advertenties zijn alleen niet met blijdschap ontvangen bij de community. Op social media zijn er
veel klachten te vinden over de praktijken van Microsoft. Spelers vinden het namelijk niet kunnen dat er op een
full-priced product als een Xbox er advertenties worden getoond, helemaal omdat de consoles nooit verkocht zijn als
subsidized devices.
Niet de eerste keer
De negatieve backlash komt met name doordat het allesbehalve de eerste keer is dat beeldvullende advertenties worden gebruikt op Xbox. En niet alleen om evenementen van Microsoft, zoals Xbox showcases, in de spotlight te zetten, maar ook games. Zo zijn er eerder advertenties geweest voor Call of Duty Modern Warfare 3, Starfield, Forza en sales in de Xbox Store.