Game Pass is een belangrijke dienst voor
Microsoft. Voor een maandelijks bedrag kun je een gigantisch aanbod aan games onbeperkt spelen. Maar volgens Microsoft zou dat aanbod nog veel groter kunnen zijn, ware het niet dat
Sony dwars ligt.
De
overname van
Activision Blizzard door Microsoft wordt in veel landen onderzocht, onder andere door belanghebbende partijen te ondervragen. In Brazilië wordt veel informatie die daaruit voortkomt openbaar gemaakt door de marktautoriteit. Daardoor werd eerder al bekend dat
Sony vreesde dat men vaker voor Xbox-consoles zou kiezen als Microsoft eigenaar zou worden van de Call of Duty-franchise.
Maar Microsoft laat dat niet op zich zitten en laat de marktautoriteit weten dat Sony haar sterke marktpositie grotendeels verkrijgt door “exclusiviteitsstrategieën”. Daarom vindt het bedrijf dat zorgen over potentiële Call of Duty-exclusiviteit aan de kant van Sony “incoherent” zijn. Microsoft heeft bovendien
een behoorlijke beschuldiging voor Sony: het bedrijf zou ontwikkelaars betalen om games niet op Game Pass te zetten.
Dat zou Sony doen uit angst voor het succes van Game Pass. Het “innovatieve verdienmodel”, zoals Microsoft het noemt, is een bedreiging voor Sony’s traditionele en exclusiviteitsgerichte strategie. Door ontwikkelaars te betalen om geen games naar Game Pass te brengen blokkeert Sony de groei van de dienst.
Sony heeft nu ook een soort Game Pass
Sony mag dan volgens Microsoft bang zijn voor Game Pass, het weerhoudt de uitgever er niet van om zelf een vergelijkbaar model te hanteren. PlayStation Plus
is dit jaar op de schop gegaan. De twee duurste abonnementsvormen bieden nu een collectie van verschillende PlayStation-games die je onbeperkt kunt spelen zolang je abonnement loopt.