De prijs van
Viaplay is flink omhoog gegaan. De verwachting is nu dat er een soortgelijke
prijsverhoging klaar staat voor Nederland.
Op financieel gebied gaat het niet goed met de Viaplay Group, het moederbedrijf van
Viaplay. Begin deze maand werden eindelijk
de financiële cijfers van de streamingdienst in Q3 gedeeld en die waren niet rooskleurig. Alleen in Scandinavië en Nederland werd er winst gemaakt. Daarom werd besloten om de activiteiten in Polen en de Baltische Staten te verkopen. Ondanks die financiële injectie daalde de waarde van de aandelen van de Viaplay Group gigantisch.
Om de cijfers verder te laten stijgen heeft Viaplay nu een flinke prijsverhoging doorgevoerd in Scandinavië. Daar zijn de kosten voor een
abonnement met 27 procent omhoog gegaan naar maar liefst 66 euro per maand, zo meldt
TotaalTV. Viaplay heeft in die regio namelijk nog een veel groter contentpakket, met een aantal dure licenties.
Ondanks dat er geen andere prijsverhogingen zijn aangekondigd, is wel de verwachting dat het abonnement in Nederland ook omhoog gaat. Waarschijnlijk zal die verhoging doorgevoerd worden vlak voor het begin van het nieuwe Formule 1-seizoen in maart.
Meer F1 op Viaplay
Eén van de redenen voor de prijsverhoging is de toevoeging van een ‘nieuwe’ Formule 1-streamingdienst aan Viaplay. Abonnees van Viaplay krijgen namelijk vanaf 2024
toegang tot F1 TV Pro, de streamingdienst van de sport zelf, waar onder andere oude races en analyses op te vinden zijn.
In Nederland is het ook mogelijk om een los abonnement te nemen op
F1 TV Pro. Daarvoor betaal je 7,99 euro per maand of 64,99 euro voor het hele jaar. Als Viaplay in Nederland een soortgelijke prijsverhoging krijgt als in Scandinavië, komt de prijs voor de streamingdienst op ongeveer 20 euro per maand te liggen.