De game-industrie verandert voortdurend. Alleen wordt niet elke verandering door iedereen als positief ervaren.
Live-service games worden bijvoorbeeld steeds talrijker, maar als het aan
PlayStation topman Shuhei Yoshida ligt, wordt het genre niet compleet dominant.
Veel uitgevers hebben vandaag de dag wel een live-service game. Het is een manier om geld te blijven verdienen aan, lang nadat de aankoopprijs al is betaald. Ook kun je een enorme hoeveelheid spelers opbouwen door de game free-to-play te maken en vervolgens te verdienen aan microtransacties.
Ook PlayStation gaat meer doen met het live-service model en
heeft daarvoor zelfs Bungie overgenomen. Maar dat wil niet zeggen dat het bedrijf ooit volledig in zal zetten op live-service. PlayStation heeft al eerder aangegeven dat het ook single-player games blijft maken en nu geeft topman Shuhei Yoshida zelfs aan dat hij absoluut niet wil dat alles live-service wordt.
Yoshida hoopt dat er ruimte blijft voor creativiteit in de game-industrie. Als de top 10 best verkopende of verdienende games elk jaar bijna hetzelfde is, zou Yoshida dat saai vinden, vertelt hij tegenover
The Guardian. Hij heeft dezelfde mening over een toekomst waarin alle games live-service zijn.
PlayStation komt juist met veel live-service games
Desondanks zet Sony dus juist flink in op live-service games. Er staan er
zeker tien op de planning, al zijn ze nog niet alle tien uit de doeken gedaan. De aankomende multiplayer-titels van The Last of Us en Horizon zijn waarschijnlijk twee voorbeelden.