Ontwikkelaar Pocketpair is aangeklaagd, omdat Palworld teveel op Pokémon zou lijken. Daarom worden er nu opvallende maatregelen doorgevoerd in de game.
Al meteen bij de release van Palworld was de overeenkomst met Pokémon overduidelijk - volgens sommigen té duidelijk. Het leek er dan ook op dat Nintendo en The Pokémon Company snel ontwikkelaar Pocketpair zou aanklagen, maar het duurde tot september voordat dat het geval was.
In een nieuwe en opvallende kleine update voor Palworld heeft Pocketpair nu twee veranderingen doorgevoerd, waarbij de aanpassing voor het summonen van Pals (de monsters die je kan vangen) de belangrijkste is. Niet langer gooi je namelijk een bal om ze voor je te laten vechten, in plaats daarvan verschijnen ze gewoon naast je.
Pocketpair heeft niet aangegeven waarom gekozen is voor deze verandering, maar het is duidelijk dat het te maken heeft met de rechtszaak met Nintendo. Initieel dacht iedereen namelijk dat Palworld aangeklaagd zou worden voor het design van de monsters. Sommige Pals leken namelijk verdacht veel op Pokémon en er werd zelf beweerd dat dezelfde 3D-modellen waren gebruikt - dat bleek achteraf alleen niet waar te zijn.
De rechtszaak gaat alleen niet over het ontwerp van de Pals, maar om verschillende systemen die in de game zijn gebruikt. Zo zou Pocketpair gameplay-systemen hebben gebruikt uit Pokémon waar Nintendo patent op heeft.
Er zijn alleen ook veel vragen over de manier waarop Nintendo de zaak aanpakt. Naar verluidt zijn de patenten waar de aanklacht op gebaseerd is namelijk aangepast na de release van Palworld en erg globaal. Die aanpassingen zouden bovendien met spoed zijn ingediend bij de Japanse patentencommissie.
In de Verenigde Staten zijn die aanpassingen afgewezen door de patentencommissie. Dat is mogelijk de reden waarom de rechtszaak alleen plaatsvindt in Japan en niet in de Verenigde Staten.