Volgens een intellectueel eigendom-expert heeft
Nintendo zich op een speciale manier voorbereid op de zaak tegen Palworld. Door patenten achteraf in te dienen die specifiek gericht zijn tegen de concurrent.
Al sinds de release van
Palworld begin dit jaar is er de vraag of Palworld niet teveel heeft gekopieerd van
Pokémon. De game kreeg zelfs al snel de bijnaam ‘Pokémon with guns’. Nintendo en The Pokémon Company kondigden aan onderzoek te doen, om te kijken of er geen copyright was overschreden, maar sindsdien hoorden we er niks meer over.
Ten minste, tot eerder deze maand. Toen kondigde namelijk Nintendo officieel
een rechtszaak aan tegen Pocketpair, de ontwikkelaar en uitgever van Palworld. Volgens Nintendo zouden meerdere patenten zijn overschreden en heeft Pocketpair plagiaat gepleegd.
Volgens Andrew Velzen, een IP-expert bij advocatenbedrijf MBHB, is Nintendo alleen creatief bezig geweest in de maanden sinds de release van Palworld. Dat vertelt hij in gesprek met
Gamesindustry.biz. Volgens Velzen zijn er patenten ingediend die specifiek gericht zijn tegen de concurrent.
De patenten gaan over het vangen of berijden van ‘combat characters’, ‘airborne rideable characters’ en ‘field characters’ door een ‘player character’. De patenten in kwestie zijn na de release van Palworld ingediend en toegevoegd aan al bestaande patenten. Nintendo heeft er vervolgens vaart achter gezet met behulp van Japanse versnelde onderzoeksprocedures.
Poging in Japan en de VS
De rechtszaak tegen Pocketpair is ingediend in Japan, waar de patenten zijn aangenomen. Nintendo heeft het alleen niet in eigen land geprobeerd. De uitgever heeft de laatste maanden ook nieuwe patenten ingediend in de Verenigde Staten, waaronder het ‘vangen van een voorwerp’ of het 'bevechten van een personage' in een ‘virtuele ruimte’.
In een ander patent heeft Nintendo geprobeerd om een mechanic vast te leggen waarbij spelers ‘een object kunnen inzetten en instructies kunnen geven, zodat het object zich verplaatst’. Ook hierbij heeft Nintendo betaald om het proces te versnellen, maar in de Verenigde Staten zijn de patenten afgewezen, aldus Velzen. Nintendo heeft tot oktober de tijd om de patenten aan te passen en opnieuw in te dienen.
Dat de patenten in de Verenigde Staten zijn afgewezen, heeft waarschijnlijk tot gevolg gehad dat Pocketpair daar niet wordt aangeklaagd. Als de zaak in Japan succesvol is, denkt Velzen dat Nintendo ook een poging gaat wagen in de VS.