Nederlandse jongeren delen massaal hun Netflix account

News
woensdag, 03 juni 2020 om 9:30
netflix logof1579597576
Het is geen geheim dat streamingdiensten de afgelopen jaren enorm veel grond hebben gewonnen, maar dat betekent niet dat diensten als Netflix er evenredig veel geld aan verdienen. Nederlandse jongeren betalen namelijk amper de volledige kosten.
Sinds de lancering van Netflix in Nederland laten we de traditionele televisie steeds vaker links liggen, helemaal wanneer het aankomt op Nederlandse jongeren. In hoeverre dat het geval is, wilde onderzoeksbureau MediaTest uitzoeken in samenwerking met Wayne Parker Kent.
Uit het uitgebreide onderzoek naar Millennials en Generatie Z blijkt dat de jeugd elke dag veel naar een televisiescherm kijkt. Gemiddeld drie uur per dag. Een gedeelte daarvan bestaat nog steeds uit traditionele televisie, maar ruim de helft bestaat uit het kijken naar streamingdiensten. Het is ook duidelijk dat Netflix in Nederland duidelijk de populairste dienst is, met maar liefst een dekking van 90 procent. De diensten die op nummers twee en drie staan, Videoland en Disney+, zijn beduidend minder populair met een dekking van respectievelijk 30 en 27 procent.

Weinig inkomsten voor Netflix

De streaminggigant verdient alleen verrassend weinig aan de Nederlandse kijker. Van de ondervraagden geeft maar liefst 93 procent aan dat ze een account delen. Millennials betalen daarbij gemiddeld 10,70 euro per maand aan streamingdiensten en Generatie Z slechts 5,52 euro per maand. Dat is wel heel weinig als je bedenkt dat jongeren gemiddeld kijken naar twee of drie verschillende streamingdiensten. Het is dan ook geen raadsel waarom Netflix het delen van account probeert aan te pakken. Tot op heden heeft de dienst daar nog geen oplossing voor gevonden.