De
rechtszaak tussen de
FTC en
Microsoft rondom de overname van
Activision Blizzard gaat vandaag van start. Ter verdediging stelt de uitgever zich nu dom op over
Call of Duty, inclusief de releasedata van de games.
Hoewel het al bijna een jaar geleden is dat Microsoft de overname van Activision Blizzard aankondigde, zit de deal nog steeds muurvast tussen verschillende waakhonden. Ondertussen draait de kwestie nu voornamelijk om Call of Duty en hoe invloedrijk de franchise is op de hele game-industrie.
De FTC heeft zelfs
Microsoft aangeklaagd om de overname te voorkomen, omdat de uitgever anders te machtig zou worden. Als verdediging heeft Microsoft een document van 37 pagina’s opgesteld (die te lezen is op
The Verge), waarin wordt geclaimd dat Microsoft momenteel
helemaal niet zo machtig is in de industrie en dat de overname hoogstens zorgt voor gezonde concurrentie.
Maar het document claimt ook onwetendheid over de Call of Duty-franchise die nogal opmerkelijk is.
“Microsoft stelt dat zij niet over voldoende kennis of informatie beschikt om zich een mening te vormen over de waarheid van de beweringen betreffende de perceptie van Call of Duty door de industrie en de oorspronkelijke releasedatum van Call of Duty; of over de waarheid van de beweringen betreffende het lancerings- en typische releaseschema van Call of Duty en de middelen en het budget dat Activision aan Call of Duty besteedt, met inbegrip van het aantal studio's dat aan Call of Duty werkt.”
Hoe geloofwaardig is de verdediging?
De claims van het legale team van Microsoft zijn zeer opvallend, omdat veel daarvan op te lossen zijn met een simpele zoekopdracht op Google. Het is dan ook zeer de vraag in hoeverre de verklaring enige impact zal hebben op de rechter. Van een gigantisch bedrijf met een grote game-afdeling zou immers wel verwacht kunnen worden dat bekend is wanneer de Call of Duty games normaal uitkomen of hoeveel studio’s er aan de games werken.