Netflix heeft sinds kort een nieuw
abonnement gelanceerd, waarbij kijkers minder hoeven te betalen, maar wel
advertenties te zien krijgen. Daardoor willen serie-makers nu meer geld zien van de streamingdienst.
Er waren al langere tijd plannen bij
Netflix om een goedkoper abonnement aan te bieden, in ruil voor advertenties. De streamingdienst heeft namelijk last van steeds meer concurrenten op de streamingmarkt en dat heeft duidelijk invloed op het aantal abonnees van Netflix. Kijkers kunnen immers geen abonnement hebben op alle streamingdiensten vandaag de dag, dat wordt anders een duur grapje.
Naar verluidt is het nieuwe abonnement
nog geen groot succes, maar dat verandert niks aan een ontwikkeling die gaande is vanuit serie-makers. Zij willen namelijk meer geld zien van Netflix, aangezien er nu meer inkomsten binnenkomen van adverteerders. En die advertenties worden getoond voor, tijdens en na
series waar de makers voor hebben gewerkt. Dat vertelt Jeremy Zimmer, het hoofd van united Talent Agency, in
The Financial Times.
“Een show die het goed doet, krijgt meer adverteerders en er vloeien meer inkomsten naar Netflix. Daarom moeten onze klanten die die show hebben gemaakt, worden gecompenseerd voor die extra inkomsten.”
Nieuw abonnement verandert de zaak
Volgens Zimmer is het advertentiemodel van Netflix bovendien een game-changer. De deal die makers met de streamingdienst hebben gesloten, is er namelijk één waarbij shows zonder advertenties op het platform getoond worden. Met het nieuwe abonnement wordt daar dus verandering in gebracht en is er een stroom aan inkomsten ‘waarvan Netflix zei dat het er niet zou zijn’.