Dit is waarom Microsoft vindt dat het Activision mag overnemen

News
vrijdag, 23 december 2022 om 11:00
activision blizzard rechtszaakf1675693351
De overname van Activision Blizzard door Microsoft is aangeklaagd door de Federal Trade Commission. De techgigant heeft nu uitgebreid uitgelegd waarom het de uitgever mag overnemen in een verklaring.
De kwestie rondom Activision Blizzard blijft maar doorgaan, ondanks dat de overname al bijna een jaar geleden is aangekondigd. Recent heeft de FTC officieel Microsoft aangeklaagd om ervoor te zorgen dat de deal niet door kan gaan. Microsoft heeft als reactie daarop nu een verklaring van maar liefst 37 pagina’s gepresenteerd waarom de overname volgens het bedrijf wel moet doorgaan.
Microsoft legt uit dat het inderdaad een aantal games exclusief heeft gemaakt voor PC en de Xbox consoles sinds de overname van Zenimax en Bethesda. Maar dat zorgt volgens de uitgever niet voor een monopolie in de game-industrie. Sterker nog, Microsoft komt niet eens in de buurt.
Volgens de cijfers van Microsoft had het bedrijf in 2021 een marktaandeel van 16 procent qua verkochte consoles, tegenover 34 procent van Sony en 50 procent van Nintendo. In het aantal verkochte exclusieve games ligt Microsoft nog veel verder achter met 10 procent, tegenover 50 en 40 procent van respectievelijk Sony en Nintendo.

Geen monopolie na overname

Het is geen geheim dat Microsoft deels de overname van Activision Blizzard er doorheen wil drukken om een groter marktaandeel te krijgen op de markt voor mobile games. Momenteel zit het bedrijf namelijk op slechts 0,3 procent. Maar volgens Microsoft is er ook geen monopolie na de overname. Met de huidige cijfers zou het marktaandeel van Microsoft en Activision Blizzard samen liggen op 4 procent.
In een verklaring aan The Verge heeft Activision Blizzard CEO Bobby Kotick de overname ook verdedigd. Volgens de topman is er geen enkele ‘logische, legitieme reden om de deal te voorkomen’. De game-industrie heeft volgens Kotick enorm veel competitie en weinig obstakels om mee te kunnen doen voor nieuwe bedrijven.