De laatste
Battlefield was allesbehalve een succes. Om de volgende game wel succesvol te maken, kijkt
EA naar verluidt nu af van de strategie van Activision met
Call of Duty Warzone.
Jarenlang waren Battlefield en Call of Duty de grote concurrenten van elkaar als het aankomt op oorlogsshooters. Maar waar de Call of Duty games nog steeds elk jaar als warme broodjes over de toonbank vliegen - zelfs als
ze niet goed worden ontvangen - was
de laatste Battlefield een enorme flop.
Voor EA is het dan ook duidelijk dat er wat moet veranderen bij de franchise. Eerder is daarom Vince Zampella, één van de oprichters van Respawn Entertainment,
aangesteld als het nieuwe hoofd van de Battlefield-reeks. En volgens CEO Andrew Wilson is er vertrouwen om Battlefield ‘
op een volledig nieuwe manier terug te brengen’.
Volgens Tom Henderson van Insider Gaming is er nu iets meer duidelijk wat EA en
DICE precies van plan zijn met Battlefield. De publicatie heeft namelijk gehoord dat
Call of Duty Warzone als voorbeeld wordt genomen.
Een free-to-play battle royale shooter
Het plan is om naast de nieuwe Battlefield een free-to-play battle royale game uit te brengen. Dezelfde strategie werd ook door Activision gehanteerd met Warzone als tie-in voor Call of Duty Modern Warfare uit 2019.
Het idee zou dan ook komen van Byron Breede, die voorheen werkzaam was als het hoofd voor de live service van Call of Duty. De gratis shooter zou naar verluidt worden gemaakt door Ripple Effect, dat eerst bekendstond als DICE LA.