Call of Duty Modern Warfare 3 Review - Een smeulend vuurtje

woensdag, 15 november 2023 om 13:00
call of duty modern warfare 3 headerf1692885886
Na het succes van Modern Warfare 2 vorig jaar is het alweer tijd voor Call of Duty Modern Warfare 3. Zoals je mag verwachten van een Call of Duty titel bevat de game weer een singleplayer campagne en multiplayer, maar voor het eerst in de Modern Warfare setting zijn er ook zombies. Of het ook allemaal weet te bekoren, lees je in onze Call of Duty Modern Warfare 3 review!
Een nieuw jaar betekent ook weer een nieuwe Call of Duty, zelfs al leek berichtgeving van vorig jaar erop te wijzen dat we dit jaar eigenlijk een uitbreiding zouden krijgen voor Modern Warfare 2. Daarbij zijn er deze week ook veel hints verschenen dat Call of Duty Modern Warfare 3 eigenlijk begon als een uitbreiding, zoals bijvoorbeeld het ontbreken van een platinum trophy op de PlayStation 5. Het nieuwste deel is ook niet ontwikkeld door de meesters van de Modern Warfare reeks bij Infinity Ward, maar is in elkaar geknutseld door Sledgehammer Games, die je wellicht kent van onder andere Call of Duty Vanguard.
Dit is dus een Call of Duty die uitgebracht lijkt te worden onder bijzondere omstandigheden. Als remake van de tweede best verkopende Call of Duty ooit, Modern Warfare 3 uit 2011, zijn de verwachtingen hoog. Niet alleen omdat het de geliefde verhaallijn van de Modern Warfare reboots voortzet en de iconische schurk Makarov terugkeert, maar ook omdat de multiplayer iconische maps uit Modern Warfare 2 uit 2009 terugbrengt in een nieuwe jas en het de eerste Modern Warfare titel is met zombies. De vraag is alleen of dit niet een beetje te veel werk was in een jaar wat waarschijnlijk bijzonder kort leek voor Sledgehammer Games.

Een campagne om te vergeten

Laten we beginnen met de singleplayer campagne van Call of Duty Modern Warfare 3. De verwachtingen voor deze campagne zijn ontzettend hoog, want de grootste schurk die ooit in Call of Duty heeft gezeten keert eindelijk terug. De Russische Makarov is op vrije voeten om Task Force 141 en de wereld weer te laten zweten onder zijn terreur. Dit is alleen niet de Makarov die we kennen uit de originele trilogie, dit is een variant die de diepgang heeft van een plasje water na een milde regenbui. Hij heeft geen duidelijke filosofie of motivatie los van zijn bizarre obsessie met timing en de glorie van Rusland terugbrengen, wat dat ook mag inhouden volgens de ultranationalistische Rus.
Naast het verpesten van een van de meest iconische schurken in Call of Duty ooit, weet Call of Duty Modern Warfare 3 ook nog de klassieke lineaire missies vol spektakel van je af te pakken. Om de een of andere reden is er gekozen voor missies met een open level waar het meer voelt alsof je Warzone tegen AI aan het spelen bent dan een daadwerkelijke Call of Duty campagne. Ruim de helft van de missies is op deze manier vormgegeven en de lineaire missies die er zijn voelen minder spectaculair aan en voelen in sommige gevallen compleet irrelevant of misplaatst in het verhaal.
Lang ben je ook niet mee bezig met de campagne, want in een kleine drie uurtjes blaas je er wel doorheen. Als je alle nutteloze missies in deze campagne nog zou verwijderen en alleen het relevante en boeiende overhoud, dan kom je waarschijnlijk rond een goed uurtje uit. Is er dan nog wel een lichtpuntje ergens te vinden? Natuurlijk, de cutscenes zijn heel gaaf en grafisch is het indrukwekkend. Het blijft daarbij ook altijd goed om Captain Price, Gaz, Soap en Ghost terug te zien op je beeldscherm. Toch zal Infinity Ward er voor hun volgende game goed aan doen om maar te doen alsof dit een nachtmerrie was van Captain Price, want de Call of Duty Modern Warfare 3 campagne is er een om snel te vergeten.
call of duty modern warfare 3f1692343533

Lang leve nostalgie

Naast een singleplayer campagne biedt Call of Duty Modern Warfare 3 je natuurlijk ook weer de klassieke Call of Duty multiplayer en daar is dit jaar iets moois terug te vinden. De multiplayer maps waar je het opneemt tegen andere spelers komen namelijk rechtstreeks uit Modern Warfare 2 uit 2009. Multiplayer spelen op deze iconische maps voelt toch een beetje als thuiskomen en Sledgehammer Games verdient toch een beetje lof voor hoe de studio de klassieke maps tot in detail heeft nagemaakt.
Het ontwerp van de maps is nagenoeg perfect, want het stamt uit de gloriedagen van Call of Duty, maar de gameplay is in de tussentijd wel flink veranderd. Dit zorgt ervoor dat de maps je veel nostalgie bieden, maar dat ze niet zo lekker spelen als vroeger en daardoor stelt het toch een beetje teleur. Zelfs de terugkeer van iconische wapens zoals de UMP-45, G36C en ACW-R, die onder andere namen in de game te vinden zijn, kan de multiplayer niet echt redden.
Het grote probleem is namelijk dat er weer verschillende dingen veranderd zijn in de gameplay die niet helemaal lekker uit de verf komen. Time-to-kill is bijvoorbeeld langer dan in het vorige deel, wat goed zou moeten zijn voor het uiten van je vaardigheden in de game, maar de time-to-kill voelt hilarisch inconsistent en dat zorgt ervoor dat veel gevechten oneerlijk aanvoelen. Het enige wat in de gameplayveranderingen goed voor de dag komt is de snelheid van de game, die nu weer op het niveau van oudere Call of Duty titels lijkt te zijn ten opzichte van Modern Warfare 2 uit 2022.
call of duty modern warfare 3 zombiesf1695201916

Moderne zombies

Voor het eerst in een Modern Warfare titel is er een zombies-modus te vinden in Call of Duty Modern Warfare 3. De iconische modus die bedacht was door Treyarch in Call of Duty World at War heeft in de jaren dat het bestaat veel fans verzameld en is inmiddels een aantal transformaties ondergaan. Van complete verhaallijnen en toffe easter eggs tot gigantische maps gevuld met bijzondere zombies, de modus is niet meer weg te denken bij Call of Duty.
Ook deze zombies-modus heeft weer een grote transformatie, het is namelijk de eerste keer dat we een volledig open wereld hebben om te verkennen, maar dit brengt ook wat problemen mee. Het voornaamste probleem is al dat de zombies-modus eigenlijk gewoon de populaire DMZ-modus uit Warzone 2 is, maar dan met zombies die door de straten schuifelen of gewoon midden op straat voor je neus uit de grond kruipen. Over het algemeen voelt de wereld ook een beetje leeg aan, tenzij je naar de binnenste cirkel gaat waar de sterkste zombies je opwachten, maar dan gaat het vooral om de uitdaging die je krijgt in die gebieden.
Er wordt ook een verhaallijn aangeboden met verschillende missies in de open wereld die uiteindelijk leiden naar een unieke missie die is samengesteld voor de verhaallijn. Het is een goede toevoeging, want het is de enige reden dat je nog een beetje het gevoel hebt dat je iets nuttigs aan het doen bent. Het meeste plezier is te beleven door samen met een paar vrienden in de wereld te springen en hersenloos wat zombies af te knallen, maar onderaan de streep mist de eerste zombies-modus voor Modern Warfare toch wat inhoud en creativiteit om je voor langere tijd bezig te houden.
call of duty modern warfare iii 2023 08 17 23 010 scaled 940x529f1698928946

Haperingen en storingen

Op technisch vlak weet Call of Duty Modern Warfare 3 ook geen indruk te maken. De game ziet er nog steeds heel goed uit, maar niet zo goed als het deel wat vorig jaar uitkwam. Tel daar ook nog een mooie hoeveelheid bugs en glitches bij op die we tijdens onze speelsessies tegenkwamen en je hebt een technisch teleurstellend verhaal. De meeste problemen kwamen wel naar voren in de zombies-modus, die naar alle waarschijnlijkheid flink wat vermogen vraagt van zowel je console als van je internet.
Toch mag je zeker wat meer afwerking verwachten van een Call of Duty titel, want los van de technische problemen heb je al meer dan genoeg kopzorgen met inconsistente gameplay en een gebrek aan inhoud. Het is lastig om het niet als een teken te zien dat deze titel met veel haast in elkaar geknutseld is om maar aan de behoefte voor een nieuwe Call of Duty te voldoen. De meeste problemen zullen met de eerstvolgende patch waarschijnlijk wel opgelost worden, maar het is toch vervelend dat het nu af en toe in de weg zit.

Call of Duty Modern Warfare 3 Review - Een veredelde uitbreiding

Een slecht verhaal, inconsistente gameplay en een stapel aan technische problemen, Call of Duty Modern Warfare 3 weet zijn titel geen eer aan te doen. Hoewel de zombies-modus met vlagen leuk is en de multiplayer lekker veel nostalgie biedt met de oude maps, is het niet genoeg om je af te leiden van hoe slecht deze Call of Duty is. Sterker nog, dit is misschien de slechtste Call of Duty die ooit gemaakt is.
Hoe meer je speelt, hoe meer het duidelijk wordt dat Call of Duty Modern Warfare 3 geen volwaardige titel had mogen zijn. Als het uitgekomen was tegen een lagere prijs als uitbreiding voor Modern Warfare 2, dan was er niet zo veel aan de hand geweest, dan was het waarschijnlijk zelfs een voldoende geweest. Toch zijn er andere keuzes gemaakt en dat zorgt ervoor dat deze titel de geschiedenisboeken van Call of Duty ingaat, maar niet om de redenen dat je zou willen.
Cijfer: 4.5