Voor het eerst in tien jaar is
het aantal Netflix-abonnees gedaald. Dat heeft meteen gezorgd voor een aantal grote verandering bij de dienst. Zo wil
Netflix het moeilijker maken om je
account te delen en daarvoor wordt nu een plan getest.
Al jaren delen veel Netflix-gebruiker hun account met anderen, die niet per se bij hun huishouden horen. Op die manier loopt de streamingdienst veel potentiële inkomsten mis. Volgens Netflix-topman Chengyi Long kan de streamer als gevolg daarvan minder goed investeren in het verbeteren van hun diensten.
Daarom heeft Netflix nu in Zuid-Amerika een test gelanceerd om gebruikers een extra huishouden te laten ‘kopen’,
meldt Bloomberg. Binnen dit plan kunnen gebruikers hun account maximaal twee weken gebruiken op een tv die niet in hun vaste huishouden staat. Wil je dat langer blijven doen, dan kun je 2,99 dollar betalen om een huishouden aan je account toe te voegen.
Dat geldt niet als je je Netflix-account gebruikt op een laptop of smart device: het is de bedoeling dat alleen tv’s Netflix de indruk geven dat je misschien je wachtwoord deelt met een ander huishouden. Om dat te detecteren gebruikt Netflix onder andere je IP-adres en account-activiteit. Het gebruik van een VPN kan dus ook zorgen dat Netflix denkt dat je in een ander huishouden zit.
Netflix komt ook met advertenties
Deze maatregel tegen het delen van accounts is niet de enige manier waarop Netflix weer meer inkomsten hoopt te krijgen. Er komt bijvoorbeeld ook een
nieuwe abonnementsvorm waarbij je reclames te zien krijgt. Hiervoor
werkt Netflix samen met Microsoft.