Toen de iPhone 15 Pro werd onthuld, kondigde Apple trots aan dat de smartphone sterk genoeg is om console games te draaien. Maar die titels worden allesbehalve massaal gespeeld.
Tien jaar geleden was het nog amper voor te stellen dat het anno 2024 mogelijk zou zijn om games te draaien op een smartphone die ook gemaakt zijn voor consoles. Denk bijvoorbeeld aan games als Fortnite, PUBG: Battlegrounds en Genshin Impact. En chipsets in smartphones worden bovendien steeds sneller en krachtiger.
Wat dat laatste betreft loopt Apple voorop. De iPhone 15 Pro-modellen zijn zo krachtig, dat de smartphones games kunnen draaien die niet eens met een smartphone in het achterhoofd gemaakt zijn. En de eerste game die dat aan mocht tonen is Resident Evil Village.
De horrorgame van Capcom doet het tot nu toe alleen nog niet bepaald goed op iOS. Sterker nog, de cijfers zijn dramatisch te noemen. Dat blijkt uit een rekensom van Mobilegamer.biz.
“De databron suggereert dat Resident Evil 7 Capcom naar schatting 28.140 dollar heeft opgeleverd, een bedrag dat exclusief Apple's 30% aandeel is. Als je die 30% erbij optelt en deelt door de 20 dollar die je moet betalen om het volledige spel vrij te spelen, kom je zelfs met wat royale afrondingen uit op minder dan 2.000 betalende klanten.”
Nu is Resident Evil Village natuurlijk maar één game en er zijn inmiddels meer console titels verschenen voor de iPhone 15 Pro. Maar volgens de publicatie ondergaan die hetzelfde lot. Assassin’s Creed Mirage, Resident Evil 4 en Death Stranding verkopen allemaal slecht op het platform, terwijl Apple ze stuk voor stuk groots heeft aangekondigd tijdens de release van de iPhone 15 Pro.
Het is dan ook geen aantrekkelijke zaak voor ontwikkelaars om games te ontwikkelen voor iOS. Naar verluidt zal Apple studio’s als Ubisoft en Capcom dan ook betalen om hun games naar de iPhone 15 Pro te brengen, voordat het project strandt in de kinderschoenen.