Abonnees kunnen Netflix maar slecht waarderen

News
maandag, 04 juli 2022 om 13:00
netflix 5432181 1920f1658221200
Er zijn de laatste tijd veel tegenslagen voor Netflix. De grootste is dat het voor het eerst in tijden veel abonnees is kwijtgeraakt. Het blijkt dan ook dat veel klanten Netflix niet meer zo goed kunnen waarderen als concurrerende streamingdiensten.
Uit onderzoek van Whip Media onder Amerikaanse gebruikers van streamingdiensten blijkt dat Netflix niet meer als bijzonder waardevol wordt beschouwd. De dienst staat zelfs helemaal onderaan als het gaat om de vermeende waarde die de dienst biedt. HBO Max, Disney+ en Hulu staan juist bovenaan.
Toch is de relatie van klanten met Netflix ingewikkelder dan dat. Want hoewel de dienst dus niet als bijzonder waardevol beschouwd wordt, willen de meeste klanten hem wel houden. Bij de vraag welke streamingdienst ze zouden houden als ze nog maar één abonnement konden hebben koos 31 procent van de ondervraagden voor Netflix. Dat is minder dan de vorige keer dat dit onderzocht werdt, maar daarmee staat Netflix voor deze statistiek bovenaan.
Dat is mogelijk te verklaren door de breedte van het aanbod van Netflix. Hoewel HBO Max en Disney+ een aanbod hebben dat als beter wordt ervaren, is dat van Netflix groter en gevarieerder. Wie alleen Netflix houdt zou dus de meeste keuze hebben vergeleken met klanten die het alleen met een andere streamingdienst moeten doen.

Netflix komt met grote verandering

Zoals gezegd is Netflix veel abonnees kwijtgeraakt. De streamingdienst probeert die terug te winnen met een goedkoper abonnement en door het delen van accounts tegen te gaan. Het goedkopere abonnement (met advertenties) is onlangs officieel bevestigd.