Wordt Netflix of Disney+ straks een monopolist?

Article
donderdag, 05 november 2020 om 16:30
pexels suzy hazelwood 1329644 1f1603802315
Eind oktober stopte de nieuwe streamingsdienst Quibi er na zes maanden alweer mee. Nu zullen er in dit ene specifieke geval meerdere factoren een rol hebben gespeeld. Maar het geeft toch maar weer eens aan hoe moeilijk het is om een streamingsdienst van de grond te krijgen. Krijgen diensten als Netflix en Disney+ niet te veel macht? XGN zocht het voor je uit.

Krijgen we een ‘Thuisbezorgdoorlog’ in streamingland?

In veel sectoren die veel met tech te maken hebben zie je de laatste jaren een ontwikkeling plaatsvinden die op de lange termijn niet ten goede lijkt te komen van de consument. We zien deze ontwikkeling plaatvinden bij webwinkels, taxi’s en dus nu ook in 'streamingsland'.
Misschien wel het schoolvoorbeeld hiervan is de ‘thuisbezorgdoorlog’. Veel grote bedrijven als Uber Eats en Takeaway hebben zulke rijke investeerders achter zich dat ze geen winst hoeven te maken. De giganten kunnen ver onder de prijs gaan zitten en lokale bedrijven hebben hierdoor geen schijn van kans.
Maar waarom doen ze dit? Nou dat is eigenlijk heel eenvoudig, vanwege de rijke investeerders hoeven ze op de korte termijn geen winst te maken. Als je maar lang genoeg onder de prijs blijft zitten moet de rest er vroeg of laat mee stoppen. Als je het lang genoeg hebt volgehouden en de rest is failliet heb je een monopolie en dus vrij spel. Je kunt op dat moment vragen wat je wilt, want de consument moet bijna wel.

Krijgen we een monopolist?

In Nederland zie je deze ontwikkeling erg sterk met Thuisbezorgd. Het begon als een leuk initiatief waar mensen makkelijk eten konden bestellen. Maar inmiddels bestellen zoveel Nederlanders via thuisbezorgd dat je als lokale eettent er wel bijna op moet staan, anders loop je heel veel klanten mis. Thuisbezorgd heeft zijn machtpositie zelf alleen ook door en schroeft de commissie daarom elk jaar weer lekker op. Momenteel is de commissie al belachelijk hoog, maar moeten ze toch een beetje uitkijken maar concurrentie als Deliveroo en Uber Eats. Maar vroeg of laat blijft er wereldwijd nog maar één grote speler over en die heeft dan een monopolie positie. En dan bijna een soort monopolist en kan het geld harken beginnen.
pexels gratisography 4417f1603802156

Hoe groot is het probleem in streamingland?

Deze ontwikkeling zien we dus in steeds meer sectoren, op de korte termijn lijkt het voor de consument leuk. Maar op de lange termijn schiet je er als consument niks mee op. En de vraag is nu dan ook: zien we deze ontwikkeling ook bij de videostreamingsdiensten?
Helaas heeft het hier wel alle schijn van, waar je vroeger naar de plaatselijke videotheek ging om een leuk dvd’tje te huren is nu bijna iedereen geabonneerd op dezelfde streamingsdiensten. Een de meeste streamingsdiensten zijn ook gewoon eigendom van een groot bedrijf. Amazon Prime Video kan momenteel de prijs laag houden en hoeft geen winst te maken. Amazon Prime Video is natuurlijk een onderdeel van Amazon en Amazon is met dezelfde tactiek groot geworden. De baas van Amazon Jess Bezos is niet voor niets de rijkste man ter wereld en hij hoeft op de korte termijn echt geen winst te maken met de videostreamingservice van Amazon.
Met Disney+ het is natuurlijk min of meer hetzelfde verhaal. De relatief nieuwe streamingsdienst groeit op het moment erg snel en Disney is zeker niet alleen afhankelijk van Disney+. Voordeel voor Disney is dat ze al heel veel films in haar bezit heeft. En ook een belachelijk groot deel van de omzet van Netflix gaat direct in nieuwe films.
pexels andrea piacquadio 3811867f1603803244

Wat ga jij hier van merken?

We mogen dus toch wel stellen dat ze ontwikkeling zich in meer of mindere maten ook afspeelt bij de videostreaming. Maar de vervolgvraag is dan: is dit erg?
In de eerste instantie lijkt er voor de consument niet zoveel aan de hand, het aanbod van de meeste diensten is erg groot en er komt ondanks corona toch best veel bij. Maar het venijn zit ook hier in de staart. Hoe zit het met de lange termijn? Nu is het qua prijs voor de consument nog te behappen, maar hoe ziet dit er over een paar jaar uit? En Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, Videoland & co lijken zich steeds meer te richten op Originals. Hoe gaat dit er in de toekomst uitzien in de toekomst? Heeft één dienst dan al het aanbod en kunnen ze vragen wat ze willen? En hoe ontwikkelt het zich ten opzichte van de bioscopen? Bioscopen hebben het nu al moeilijk genoeg en vanwege corona worden ze nog vaker overgeslagen. Hoe gaat dit zich op de lange termijn ontwikkelen? Hoe ziet dit erover pakweg 5 à 10 jaar uit?
pexels freestocksorg 987586 3f1625843971

Hebben we een alternatief?

Je merkt het al, de streamingsdiensten worden steeds groter en machtiger. Dit biedt een hoop voordelen, maar ook zeker op de lange termijn ook een hoop nadelen die niet over het hoofd gezien mogen worden. Maar ja wat is als individu het alternatief? Terug naar dvd heeft nou ook niet echt de toekomst. Je kan meer kiezen voor bijvoorbeeld de series van NPO Plus, die van de publieke omroep zijn en een heel ander verdien model hebben. Maar ja daar staan een paar leuke series op, maar dan mis je toch ook een hoop moois.
Hoe denken jullie erover? Krijgen we straks een grote monopolist? Komt er een heel ander initiatief? Of zal de vraag simpelweg gewoon afnemen?

Populair Nieuws

Laatste Reacties