The Elder Scrolls Online: Wat kennen we uit voorgaande delen?

Article
door Joep
donderdag, 10 april 2014 om 13:00
xgn google image
Vanaf 4 april konden mensen met een PC al genieten en hun eerste voeten in het 'nieuwe' Tamriel zetten. Voorheen speelde bijna elke Elder Scrolls zich af in een een andere provincie van deze meer dan diverse wereld, maar bij The Elder Scrolls Online zijn alle delen tegelijk beschikbaar. Omdat de franchise altijd zo goed een sfeer neerzet, is het belangrijk dat men dit ook voor elkaar krijgt bij The Elder Scrolls Online. Wat uit vorige Elder Scrolls delen zien we in deze versie terug?
Tamriel is het fictieve continent waarin het Elder Scrolls universum zich afspeelt. In deze wereld zien we veel verschillende omgevingen en klimaten terugkomen. De wereld is zo groot dat het qua omvang gewoonweg niet in één game kon. Niet gek dus dat men elke Elder Scrolls in een provincie af heeft laten spelen. Skyrim speelde zich zoals de naam misschien al verklapt af in Skyrim, de noordelijke en koude provincie. Oblivion in Cyrodill, de centrale provincie en Morrowind, hoe gek het ook klinkt, in Morrowind. Dit is de provincie die in het noordoosten van de map ligt. Al deze gebieden en meer zijn nu versmolten en huisvesten meer avonturen dan ooit.
Tamriel
Bethesda heeft dus het heldhaftige besluit genomen om alle losse provincies samen te smelten in een grote wereld. Een volledig Tamriel waarin je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Dit deed men al eerder bij The Elder Scrolls: Arena maar nu dus met hedendaagse graphics en een mapsize waar je u tegen zegt. Omdat deze losse Elder Scrolls games allemaal een eigen gevoel en sfeer hadden, is het bijzonder lastig om dit in een kloppend geheel te krijgen. Wat maakt The Elder Scrolls nou zo onmiskenbaar The Elder Scrolls? Wat zijn elementen die men niet vergeet in The Elder Scrolls Online die deels de kracht van de serie zijn?

Goden

Ten eerste spelen de goden altijd een belangrijke rol. Net als in ons echte leven kunnen aanbidders van verschillende goden nog wel eens met elkaar botsen omdat men in andere dingen gelooft. In Tamriel spreekt men over 'The Nine Divines' welke de goden zijn die de meeste aanbidders hebben. Ook zijn er nog andere wezens of geesten die aanbidders hebben, maar niet gezien worden als volledige goden. Denk hierbij aan The Night Mother en de Deadra prinsen. Deze spelen in alle delen een redelijke rol en bieden veel mogelijkheden tot quests. Hierbij is het vanzelfsprekend dat The Night Mother van de Dark Brotherhood een iets duistere verhaallijn heeft dan quests die je eventueel kan krijgen van aanbidders van de godin Mara. Je kunt natuurlijk verwachten dat een groot deel, zo niet alle goden, te zien zijn in The Elder Scrolls Online.
Nine Divines Shrines

Skill trees en combat

Een van de leukere dingen was toch wel het moment wanneer je wanneer je in Skyrim een trom hoorde waarna je wist dat je in level was gestegen. Hiermee kon je één punt in een van de achttien sterrenbeelden stoppen om deze skill te bevorderen. Bij archery kon je bijvoorbeeld langer je adem inhouden wat hielp bij het gerichter schieten van je pijlen, en bij smithing kon je een andere soort armour maken. Dit keer kun je ook weer punten verdelen in verschillende vaardigheden, alleen is het iets anders dan we gewend zijn. Dit keer heb je veel verschillende skills voor je class, weapons, armour, world, guild, alliance war (PvP), racial en crafting. Elk van deze categorieën splitsen weer in kleinere vertakkingen. Zo heb je zware maar ook lichte armour, en kun je je hierin specialiseren voor betere bescherming tijdens gevechten. De combat was iets wat in vorige delen altijd een eigen gevoel had. Je had de mogelijkheid om dit first-person of third-person te doen, waarbij je steeds zag dat naarmate de delen vorderden, de third-person optie steeds aangenamer werd. Ook in The Elder Scrolls Online zie je dat je hier de keuze uit hebt. Hierbij is het iets overzichtelijker om het in third-person te doen maar een stuk intenser om het in first-person te doen.
Ook zie je dat het welbekende sneaken terugkomt in The Elder Scrolls Online. Bij voorgaande delen kon dit wel een hilarische tafeleren opleveren als je tijdens het sneaken en pijl door iemand zijn hoofd schoot waarna je niet werd opgemerkt en de non playable charachter zei: 'Did you hear something? Must've been my imagination' terwijl er een pijl door zijn schedel zat. Hier zie je dat aanvallen terwijl je sluipt ook effect hebben op het player-versus-player element in de game. Zo kun je extra schade aanrichten wanneer een speler je niet ziet aankomen.
Tot slot zien we ook nog het welbekende dual wielden terugkomen met een kleine toevoeging. Waar je in vorige delen moest kiezen tussen een spreuk in de ene hand, een wapen of schild in de andere hand of het dual wielden van een spreuk voor extra kracht, is het nu mogelijk om te dual wielden en daarbij ook nog eens een spreuk te gebruiken die je niet op een hand hoeft te zetten, waardoor je gewoon met zwaard en schild ten strijde kan trekken en nog magie kunt gebruiken. Hier zien we dat de keuze tussen wapen, schild en magie een stuk gemakkelijker is geworden.
TESO Skills

Dungeons

Het blijft verbazen hoe je in The Elder Scrolls na diverse playthroughs nog steeds nieuwe grotten of gebieden tegenkomt waar je nog nooit een stap hebt gezet. In Skyrim kun je gigantisch veel uren steken waarna je misschien maar de helft van de dungeons en tempels bent tegengekomen. Deze verschillen allemaal natuurlijk van in formaat en huisvesten allemaal wel iets speciaals voor je. Zo is de ene een simpele bandit hideout, de andere een tombe vol met Draugr en weer een ander een verloren Dwemer stad waarin de mechanische bewakers je om je oren vliegen. Ook in The Elder Scrolls Online zie je dat deze dungeons erg belangrijk zijn. Alleen zijn ze in een ander jasje gestoken omdat je The Elder Scrolls Online natuurlijk met meerdere mensen speelt. Hierbij kun je samen met een aantal mensen een dungeon in gaan om hem uit te spelen. Vaak zie je hier dat er ook een quest aan verbonden zit. Wanneer je deze dungeon uitspeelt zul je zien dat je hier expercience points voor krijgt. Het gigantische pluspunt aan de grotten van The Elder Scrolls Online is dat de variatie enorm is. Dit komt mede doordat je je nu niet beperkt tot één provincie uit Tamriel, maar alle gebieden kunt verkennen waar dus vanzelfsprekend andere soorten dungeons zijn.
TESO Dungeon

Pantser

Het is essentieel dat er een breed scala aan bepantseringen aanwezig is in The Elder Scrolls Online. Er zijn immer weinig dingen die zo veel voldoening geven als wanneer je een nieuw stuk bepantsering vond dat er nog toffer uitzag dan je huidige. Niet alleen zag het er goed uit, ook waren ze vaak beter waarna je een stuk onbevreesder vijanden te lijf kon gaan. Ook in The Elder Scrolls Online heeft Bethesda goed gewerkt aan het uiterlijk van de verschillende sets, waardoor je stoer kunt rondlopen met armour die andere spelers niet hebben. Het is ten slotte je eigen karakter dat je er het liefst zo goed mogelijk uit laat zien. The Elder Scrolls Online begrijpt dat je net als in vorige delen een brede keuze wil hebben in wat je aantrekt, en heeft daarom voor elk ras eigen bepantseringen ontwikkeld waarbij je de keuze hebt tussen lichte, gemiddelde en zware bepantsering. Zo kun je uniek blijven en je karakter voorzien van spulletjes die passen bij jouw manier van spelen.
The Elder Scrolls Online Armour

Populair Nieuws

Laatste Reacties