Super Mario Bros. - Blijft ook nu nog leuk

Article
woensdag, 25 september 2013 om 18:30
xgn google image
Mario, de bekende loodgieter, wie kent hem niet? Die Italiaanse man met zijn snor, die altijd de prinses najaagt, is zo ongekend populair. Die populariteit begon eigenlijk in 1985 toen in het land van de rijzende zon Super Mario Bros. werd uitgebracht op de Nintendo Entertainment System. Een game die nu te downloaden is uit de eShop. Tijd om eens te kijken wat deze man zo bijzonder maakt.
Hoewel Japan Super Mario Bros. in 1985 kreeg, was Europa pas twee jaar later aan de beurt. Dat heeft het succes niet minder gedaan. Super Mario Bros. vormt een anker in de wereldwijde gamegeschiedenis. Met meer dan veertig miljoen verkochte exemplaren en een serie die nog steeds nieuwe games uitbrengt is Mario inmiddels wel een figuur geworden die je met respect moet behandelen.
Terug in de tijd
Super Mario Bros. is een 2D-avonturen game, die werkt volgend het side-scrolling principe. Dus je begint links in een level en moet dan naar rechts toe, waarbij het einde van een level wordt afgesloten door een vlaggenstok aan te raken. Het is het principe zoals we dat nu nog kennen, recentelijk nog in New Super Luigi U.
Het is eigenlijk geinig om te zien - en volgens velen ook een nadeel - hoe weinig aan de basis van weleer veranderd is. De graphics gaan er, natuurlijk, in de loop der tijd steeds op vooruit. Maar Mario games zijn qua oorsprong vrijwel hetzelfde als Super Mario Bros. uit de jaren 80.
Dat houdt in dat Mario een prinses moet redden en daarvoor langs allerlei obstakels moet, in 32 levels. Super Mario Bros. telt acht werelden, die onderverdeeld zijn in vier levels. Tegenwoordig zijn dat wat meer levels. Maar het principe is hetzelfde: werelden die bestaan uit levels. Die werelden onderscheiden zich door thema's. Zo is er een bovenwereld, een ondergrondse wereld, een onderwaterwereld, een nachtwereld en een winterwereld. Ook tegenwoordig laten Mario games zich kenmerken door het gebruik van dergelijke thema's in de werelden.
Gevarieerde levels
Dat is leuk, want daardoor zijn de levels gevarieerd, een van de sterke punten uit de Mario games. Net als je denkt dat je alles gezien hebt, ga je weer een geheel nieuwe omgeving in. Een ander sterk punt is de diversiteit in de levels zelf. Mario moet springen, op de koppen van vijanden springen, ze met vuurkogels raken, door pijpleidingen glijden en meer om zijn doel te halen. Timing is daarbij essentieel. Want van punt a naar punt b geraken is lang niet eenvoudig. Dat is het nu al niet in Mario games, maar vroeger was het nog erger. Mensen die niet goed kunnen gamen zijn vast niet groot gebracht met Super Mario Bros. Als je dat kan handelen, dan is je nauwkeurigheid en reactievermogen in het dagelijks leven vast beter dan die van je buurman. Geloof dat maar.
Enfin, terug naar de game. Wat Super Mario Bros. nog meer zo pittig maakt, en daar kan menig Mario game van nu nog een voorbeeld aan nemen, is dat je maar start met drie leventjes en geen opslagsysteem. Beland je drie keer in de goot of word je teveel geraakt, dan is het game over. Begin maar weer opnieuw. Heel frustrerend, maar het werkt. Het zorgt ervoor dat je niet als een kip zonder kop naar rechts rent. Elke keer kijk je: wanneer spring ik? Wat ga ik nu doen? Zorgvuldigheid wordt beloond.
Muntjes verzamelen
Je kunt levens erbij halen. Mario is dol op het verzamelen van muntjes. Bij honderd muntjes, krijgt hij er een extra leven bij. Daardoor pak je elke kans om maar met je koppie tegen een blokje te rammen, in de hoop dat daar geld uitrolt. Man, die gameplay klinkt zo dom en simpel. Vergis je niet, dat is het niet. Totaal niet. De gameplay is enorm tof en bovendien: enorm verslavend!
Mee met de tijd
Doordat Super Mario Bros vroeger geen opslagsysteem kende, was het spel lastig. Je gaat niet even zitten om daarna 32 levels achter elkaar te spelen. Op de Wii U is er nu een trucje: je kunt terugkeren naar het hoofdmenu. Zodra je dit doet, zal je de volgende keer starten op de plek waar je gebleven bent. Ideaal dus. Verder, en de fans weten dit, zitten er korte sluiproutes in het spel zelf. Al in het tweede level kun je helemaal bovenin het level geraken om dan helemaal naar rechts te rennen en dan kun je bij drie buizen kiezen uit wereld drie, vier of vijf. En ook elders in de game kun je van dit soort stiekeme routes gebruik maken. Ze worden je niet op een presenteerblaadje gegeven. Je moet weten waar ze zitten. Gelukkig maar dat de huidige Mario games wel een normaal opslagsysteem kennen en Mario dus wel degelijk met de tijd is meegegaan.
Altijd leuk
Mario is in basis eigenlijk nooit veel veranderd, maar is zo'n sterk karakter. Daardoor blijft het eigenlijk altijd leuk een Mario game te spelen, of dat nou een titel van nu is, of een uit de eerdere dagen. Wat elke keer weer opvalt is het plezier waarmee de games gemaakt worden. Capito?