Resident Evil 2 Remake verschillen - 1998 versus 2019

Article
dinsdag, 22 januari 2019 om 17:29
xgn google image
Sinds 1998 zijn er genoeg dingen veranderd. Dikke beeldbuismonitoren hebben plaats gemaakt voor platte schermen en mobieltjes zien er niet meer uit als bakstenen. Gelukkig is één ding hetzelfde: Resident Evil 2 blijft ook anno 2019 nog heel eng. Wat zijn precies de verschillen tussen de Resident Evil 2 Remake en het origineel? Wij zetten ze op een rijtje!

Leon Kennedy en Claire Redfield

De helden van Resident Evil 2 blijven Leon S. Kennedy en Claire Redfield. Leon begint zijn eerste dag als politieagent bij het Raccoon City Police Department terwijl Claire naar de stad komt op zoek naar haar broer Chris (bekend van de eerste Resident Evil). Ze worden beide geconfronteerd met Raccoon City dat in puin ligt en ze moeten een weg uit de stad vinden.
In beide zowel de remake, alsook in de originele game is dit hetzelfde. Het verschil zit ‘m in Leon en Claire zelf. Waar ze in de originele game nog compleet unieke creaties waren, zijn ze nu dankzij de RE Engine gescande versies van echte mensen. Leon wordt vertolkt door het Roemeense model Eduard Badaluta, terwijl Claire het model Jordan McEwen is. Beide modellen lijken flink op de originele interpretaties en ze passen bij de meer realistische sfeer die de game probeert neer te zetten.
Ook de andere personages zoals Ada Wong, Robert Kendo en Chief Irons zijn gebaseerd op echte mensen. De stemmen worden overigens ingesproken door stemacteurs.
145463

Fixed camera vs. third-person

Van alle verschillen tussen Resident Evil 2 en de remake is de camera misschien wel de allergrootste. Spelers van de originele game weten vast nog wel dat in de eerste drie games vaste camerahoeken gebruikt werden. Niet weten wat je te wachten staat aan het einde van een lange hal, dat is wat die games zo eng maakte. In 2019 kunnen de meeste gamers niet meer genieten van vaste camerahoeken, dus daarom is gekozen voor een third-person perspectief. Dit geeft je (letterlijk) een nieuw perspectief op de game.
Dankzij de RE Engine ziet de game er mooier uit dan ooit tevoren. Gelukkig is er rekening gehouden met dit nieuwe perspectief en zijn omgevingen in de game aangepast naar aanleiding van dit nieuwe perspectief. Dan hebben we het niet alleen over het Raccoon City politiebureau dat we inmiddels goed kennen uit de demo; ook de andere locaties zoals het riool, de straten van Raccoon City en het Umbrella Laboratorium zijn allemaal opnieuw ontworpen voor dit nieuwe perspectief.
De grootste impact die dit heeft op de gameplay, is dat het uitschakelen van vijanden vergelijkbaar is met Resident Evil 4. Als je stilstaat kan je de meest krachtige schoten plaatsen, maar dat betekent wel dat vijanden steeds dichterbij kunnen komen. Deze spanning is anders dan dat van de oude Resident Evil games. Dat betekent natuurlijk niet dat het minder spannend is. De verschillen in de Resident Evil 2 remake zijn dus ook minder duidelijk merkbaar.
145464

Bestaande beesten nog realistischer

Resident Evil staat bekend om de zombies, maar ook de monsters die voortkomen uit het onderzoek van Umbrella. Dit bedrijf maakt met virussen de meest verschrikkelijke en verkoopt ze door aan de hoogste bieder. Gezellig! Omdat de Resident Evil 2 Remake gaat voor een meer fotorealistische stijl, betekent dit dat de bekende monsters in de game ook een facelift gekregen hebben. Sommige meer dan andere.
De normale Zombies en Lickers lijken niet heel anders te zijn dan ze oorspronkelijk waren, terwijl andere monsters in de Resident Evil 2 Remake flink verschillen. De Tyrant/Mr X is nu een stuk kleiner dan de originele versie en heeft een hoed en een gerimpelde huid gekregen. Zijn uiterlijk is grotendeels wel hetzelfde gebleven.
De Ivy monsters zijn wel heel anders. In de PS1-game waren dit nog lopende planten die erg veel weg hadden van een vleesetende plant. In de remake hebben ze een compleet ander uiterlijk gekregen. Nu lijken ze meer op menselijke lijken die zijn overgenomen door planten. Een huid is niet echt meer te zien; ze zijn veranderd in een mens/plant hybride.
145466

Weg, maar niet vergeten

Aan de andere kant hebben sommige vijanden het remake-proces niet overleefd. De gigantische spinnen die je oorspronkelijk in het riool van Raccoon City tegenkwam zijn niet meer aanwezig. Ook de gemuteerde mot en de Super Lickers schitteren door afwezigheid. In het riool kom je wel de G-Humans tegen, mensen die mutaties zijn ondergaan door het G-Virus. Deze blobben vlees verstoppen zich onder water en komen naar boven op het perfecte moment.
Deze beesten zien er echt verschrikkelijk uit en zijn ook nog eens de meest uitdagende vijand in de game. Je weet simpelweg niet wat je moet verwachten. Als het op de vijanden aankomt is het dus you win some, you lose some.

Welke Resident Evil 2 Remake verschillen vind jij het beste?

Resident Evil 2 is vanaf 25 januari beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Wij hebben vier redenen waarom jij de game moet spelen!