Life is Strange 2 Review - Episode 2 'Rules'

dinsdag, 22 januari 2019 om 17:00
life is strange 2 review episode 2 rules 145483 7
Life is Strange was een groot succes, die vele fans deed snakken naar meer. De verwachtingen waren dan ook ontzettend hoog bij de eerste episode van Life is Strange 2. Inmiddels zijn we aangekomen bij Episode 2 en hebben Sean en Daniel al allerlei gebeurtenissen meegemaakt. Ze zijn met de bus vertrokken naar een nieuw gebied. Zal het verhaal van de twee broers weer aan onze verwachtingen voldoen? Je leest het in onze Life is Strange 2 Episode 2: Rules review!
Life is Strange 2 is een game die gemaakt is door Square Enix en DONTNOD Entertainment. In de game speel je als Sean, een 16-jarige jongen die op de vlucht is met zijn 9-jarige broertje Daniel. In Episode 1 waren de twee broers samen op de vlucht geslagen voor de politie, nadat er zich een tragisch ongeluk heeft voorgedaan in Seattle met bovennatuurlijke krachten. Het is nu inmiddels winter geworden en Daniel wordt steeds zieker. Sean beseft zich dat hij de verantwoordelijkheid moet nemen over zijn broertje en besluit het risico te nemen om naar het huis van zijn grootouders te reizen. Hier kunnen ze herstellen en onderdak zoeken.
Het eerste wat we zien in Episode 2 is de twee broers en hun hondje Mushroom die met zijn drieën rondlopen in een dik pak sneeuw. Samen zitten ze tijdelijk in een verlaten huis, middenin het besneeuwde bos. Sean en Daniel zijn beiden bewust van Daniel’s bovennatuurlijke krachten en besluiten dat het beter is om dit te gaan trainen met stenen. Inmiddels heeft Daniel zijn krachten al aardig onder de knie en kan hij voorwerpen optillen en weggooien zonder enige moeite.
Life is Strange 2

Jouw keuzes hebben invloed op het verhaal

Wat we gewend zijn van zowel de originele Life is Strange als de eerste episode van Life is Strange 2, is dat de keuzes die jij in de game maakt het verhaal vormen. Dit kunnen kleine keuzes zijn, zoals het bepalen wat voor soort eten je wil, maar ook zware keuzes, zoals mensen aanvallen en het stelen van spullen. Het is soms lastig om te bepalen wat precies de juiste keuze is.
Je moet niet alleen denken aan je eigen normen en waarden, maar ook aan de situatie waarin de jongens zich bevinden. Is het stelen echt nodig? Wie kan je vertrouwen? Een tof detail is dat Daniel wordt beïnvloed door zijn grote broer. Hij begint te schelden en grover te praten. Afhankelijk van of je hem daarop aanspreekt of niet, zal hij netjes blijven gedurende de episode of brutaal worden en blijven schelden.
Vooral het vertrouwen in mensen is iets waar de originele Life is Strange ons goed mee in de maling heeft genomen. We weten van het eerste deel dat niets is wat het lijkt. Zo bleek de hippe, aardige fotografie leraar Mark Jefferson achteraf een psychopaat te zijn, iets wat niet iedereen had zien aankomen. In Life is Strange 2 hebben we nog geen indicatie van wie er het beste beentje met je voorheeft en dat maakt het soms lastig. In bepaalde situaties zit er niets anders op dan de gok te wagen en mensen te vertrouwen.
De manier waarop het verkennen van de omgeving werkt is vrijwel hetzelfde als in de vorige games uit de reeks. Je kunt veel objecten uit je omgeving bekijken en komt zo steeds meer te weten over het verhaal. Zodra de jongens in het verlaten huis zijn waar ze tijdelijk leven, kom je er na wat onderzoeken achter dat de man die daar woonde ziek was en waarschijnlijk kanker had. Er liggen veel medicijnen in de badkamer en er is een brief te vinden waar op staat dat de man kanker heeft. Dit soort details voegen niet veel toe aan het hoofdverhaal, maar geven je wel een beter inzicht waar je bent. Als je niet alles ontdekt, kom je dit soort dingen niet te weten.
Life is Strange 2

Chris keert terug

Het doel van de jongens is om Puerto Lobos in Mexico te bezoeken en daar een nieuw leven op te bouwen, maar dit gaat natuurlijk niet zomaar. Hun voedsel en drinken raken op en Daniel wordt steeds zieker, waardoor er niets anders op zit dan naar hun grootouders te gaan voor hulp. We raden het je sterk aan om The Awesome Adventures Of Captain Spirit te spelen, want onze favoriete superheld Chris keer terug. Chris gelooft dat hij bijzondere krachten heeft die lijken op de krachten van Daniel. Chris en Daniel worden goede vrienden, maar Sean moet ervoor zorgen dat zijn jongere broertje niks vertelt over zijn krachten. Als dat maar goed komt...
De soundtrack van Life is Strange is een van de aspecten die de games zo goed maken. Een rustgevend gitaartje dat je goed in de sfeer brengt en zo het verhaal in sleurt. Ook in Episode 2 zijn de soundtracks weer geweldig. Verder is de artstyle van de game erg nostalgisch en lijkt het op de originele game, maar je kunt wel duidelijk verbeteringen zien. De omgeving is meer gedetailleerd en de personages zien er realistischer uit, evenals hun loop animaties.
Life is Strange 2

Minpunten

Het leven als latino is niet altijd even makkelijk en dat werd in de eerste episode erg duidelijk. Opmerkingen over dat je terug naar je eigen land moet of dat Amerika ‘de muur bouwt vanwege mensen als jij’ kan best shockerend zijn. Het maakt de game realistischer en geeft je meer empathie voor de hoofdpersonages. Vooral als je ziet dat de jongens onterecht beschuldigd worden van dingen die zij niet hebben gedaan. Terwijl de broers tijdens Episode 1 meerdere malen te maken kregen met racistische uitingen, komt dit in Episode 2 niet veel meer voor. De game legt de focus op de twee broers en het contact met de buitenwereld is soms minimaal. Dit zorgt ervoor dat sommige delen van de game een beetje saai worden.
Een ander minpuntje wat we in onze Life is Strange 2 review willen benadrukken is dat ondanks de personages er beter uitzien vergeleken met andere games uit de gamereeks, de gezichtsuitdrukkingen nog steeds wat dof zijn. Dit zorgt ervoor dat de personages niet altijd de emotie tonen wat de game wil laten zien. Ook de lipsynchronisatie is niet altijd even goed. Deze twee kritiekpuntjes zorgen ervoor dat de game soms iets minder overtuigend is.
Life is Strange 2

Life is Strange 2 Review - een sterke band tussen twee broers

Toch zorgen deze minpunten er niet voor dat de game slecht is. Episode 2 van Life is Strange 2 is in veel opzichten geslaagd. De sterke band tussen de twee broers zorgen ervoor dat je benieuwd blijft wat ze gaan doen en wat er gaat gebeuren. De combinatie van artstyle, muziek en dialogen geeft je een bepaalde nostalgie die je van de eerdere Life is Strange games wel gewend bent. Het is dan ook maar afwachten waar de broers in de volgende episode naar toe zullen gaan.
Heb je de eerste episode nog niet gespeeld en ben je benieuwd wat wij ervan vinden? Je leest het in onze Life is Strange Episode 1 Review.
Life is Strange 2 Episode 2 komt uit op 24 januari voor PlayStation 4, Xbox One en PC.