We hebben er jarenlang op moeten wachten, maar begin volgend jaar is het eindelijk zo ver: Capcom gaat met de nieuwe Resident Evil 2 release ons trakteren op een echte survival horror ervaring. Wij kregen de kans om tijdens gamescom 2018 een aantal vragen te stellen aan regisseur Kazunori Kadoi en producent Tsuyoshi Kanda over de remake.

De beste game in de serie nieuw leven inblazen

Voor ons is er geen twijfel mogelijk, Resident Evil 2 is het beste deel in de serie. Tenminste, als het op survival horror gebied aankomt. De manier waarop de game je in de loop van twee verhaallijnen steeds weet te verrassen, de iconische plek waar de game zich afspeelt en de memorabele momenten zorgen ervoor dat je Resident Evil 2 niet zal vergeten.

Daarmee is het ook een grote taak van de ontwikkelaar om dit deel naar de huidige generatie te brengen. Regisseur Kazunori Kadoi vindt dit geen risico voor de studio en ziet het meer als een mogelijkheid om een goede game nog beter te maken:

“We weten dat iedereen van het origineel houdt. Als we de kwaliteit alleen maar beter kunnen maken, weten we dat we kunnen voldoen aan de verwachtingen van de fans.”

Capcom ziet de originele game dus als een fundering op verder op te bouwen. Ze weten wat goed werkte aan het origineel en nu is er kans om er een moderne draai aan te geven. Neem bijvoorbeeld de nieuwe camerahoek. In tegenstelling tot de Resident Evil Remake uit 2002 en de originele Resident Evil 2 release is de game nu in een third-person perspectief, waar het eerst nog met vaste camerahoeken was.

“We hebben in het begin van de ontwikkeling beiden geprobeerd om te zien wat voor ervaring een over-de-schouder of vaste camera gaf. Een vaste camera is net iets te lastig in de context van moderne verwachtingen. Door te experimenteren kwamen we erachter dat het over-de-schouder perspectief niet alleen makkelijk te spelen is, maar dat we zelfs met de nieuwe camera dezelfde horror en atmosfeer kunnen brengen. We kregen niet het gevoel dat we daardoor iets verloren.”

Veel mensen hadden een first-person perspectief verwacht zoals in Resident Evil 7: Biohazard. Kadoi zegt dat dit nooit echt overwogen is, simpelweg omdat hoofdpersonages Leon en Claire bekend zijn en ze in beeld moeten verschijnen. Ook zorgt het ervoor dat de interacties met de zombies nog persoonlijker aanvoelen. Het gevoel is gewoonweg niet hetzelfde als de game in first-person zou zijn.