Het is ondertussen een publiek geheim dat Sony werkt aan de PS5 Pro. Maar wat is er allemaal uitgelekt tot nu toe? Wij zetten alles voor je op een rijtje.
De vorige generatie was de eerste keer dat Sony kwam met een Pro-versie van een console. De PS4 Pro was een krachtigere versie van de reguliere PlayStation 4, maar waarbij ook een nieuwe technologie werd geïntroduceerd: checkerboard rendering. De resolutie kon daarmee worden verhoogd naar 4K zonder in te leveren op performance.
De upscale-technologie was alleen niet zo goed als technieken die later zijn gekomen, zoals de huidige gold standard: DLSS (Deep Learning Super Sampling) van Nvidia. Die technologie maakt namelijk gebruik van AI om ervoor te zorgen dat pixels de juiste kleur tonen en veel sneller kunnen renderen dan checkerboard.
Voor de PS5 Pro gaan er al lange tijd geruchten dat Sony met een eigen versie van DLSS komt en dat lijkt er nu helemaal op sinds een grote leak. Sterker nog, de technologie heeft nu een eigen naam, namelijk PSSR. Dat staat voor PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling.
Met PSSR moet de PS5 Pro de voordelen van de huidige Fidelity- en Performance Mode combineren. Zo zal de console games kunnen draaien op 4K met een framerate van 60 frames per seconde en 8K tot 30 frames per seconde. Het uiteindelijke doel met PSSR moet zelfs 4K met 120 frames per seconde en 8K met 60 frames per seconde worden.
Volgens The Verge heeft Sony daarnaast gevraagd aan ontwikkelaars om ervoor te zorgen dat hun games compatible zijn met de PS5 Pro. Daar valt onder andere een vernieuwde focus op Ray-Tracing onder. De nieuwe console moet die technologie heel wat gaan verbeteren, volgens bronnen die dichtbij de ontwikkeling van de PS5 Pro staan.
Dat die doelen nog niet gepland staan voor de PS5 Pro, komt door een ander onderdeel van de console, namelijk de processor. Die zou namelijk bijna niet verschillen, op een speciale modus voor een 10 procent hogere frequentie na. De processor zou daarbij een flinke bottleneck kunnen vormen voor de PS5 Pro.
Games die veel leunen op de processor, zoals het recent uitgekomen Dragon’s Dogma 2, zullen namelijk weinig profijt hebben van PSSR. Dat wordt ook verwacht met GTA 6, een game met enorm veel NPC’s en waarschijnlijk veel rekenkracht om al hun acties te berekenen.
Het geheugen van de PS5 Pro krijgt naar verluidt wel een upgrade. Die zou namelijk gaan van 448 GB per seconde naar 576 GB per seconde. Bovendien is het RAM ook efficiënter volgens de laatste leaks.
De grote vraag is natuurlijk ook wanneer de PS5 Pro officieel te koop zal zijn in de winkels. Sony zou naar verluidt intern hebben gepland om de console tegen het einde van 2024 in de winkels te brengen, wat dan waarschijnlijk rond de feestdagen zal zijn.
Natuurlijk moeten we ook nog even wachten op de officiële aankondiging van de PS5 Pro. De verwachting was dat dat zou gebeuren tijdens een showcase in mei, maar Sony heeft toen de lippen strak op elkaar gehouden. Daardoor waren er ook vermoedens dat de release is uitgesteld, maar volgens Tom Henderson is dat niet het geval.
Met de reveal zullen we ook antwoord krijgen op hoeveel de nieuwe console zal kosten. Met een huidig prijskaartje van 549,99 euro voor de disc-versie van de PlayStation 5 Slim, is het zeer aannemelijk dat de prijs voor de nieuwe console ruim boven de 600 euro zal liggen - tenzij er voor die tijd een prijsverlaging is voor de normale PS5.