Ni no Kuni 2 gameplay standpunten - Een andere kijk op de wereld

Article
donderdag, 08 februari 2018 om 15:00
xgn google image
Evan Pettiwhisker Teldrum is een veelzijdige protagonist. Koning, strateeg, gladiator, stadsplanner en entrepreneur. Deze jongeman kan letterlijk alles, maar minder had je niet van hem kunnen verwachten als spin in het web van de verschillende Ni no Kuni 2 gameplay facetten. Wie weet wordt er ook nog wel een race-element toegevoegd!
Ni no Kuni 2 is een game die van alle markten thuis is. Zo wordt in de Ni no Kuni 2 details special het één en ander uitgelegd over wat er allemaal te zien en te doen is in Evans toekomstige koninkrijk. Nu is tijd om op zijn verschillende manieren van regeren in te gaan. Zijn diverse kwaliteiten in het zonnetje zetten om meer te begrijpen over de Ni no Kuni 2 gameplay is dan ook geen overbodige luxe.

Man van het volk

Een koning is een icoon voor het volk. Voor veel mensen, of in Ni no Kuni’s geval ook dieren, is het een wens die uitkomt om Evan in levende lijve te ontmoeten. Het overgrote deel van de game speel je in traditioneel JRPG aanzicht, waarbij de camera de hoofdpersoon op de voet volgt. Hoe anders komen de meest prachtige details goed in beeld?
De standaard Ni no Kuni 2 gameplay wijze is het direct besturen van een normaal afgebeelde Evan. Op deze manier bezoek je steden en gebouwen, speur je je een weg door gebieden met een wat ingewikkeldere lay-out en voltooi je gevechten. Het is de meest vertrouwde en toegankelijke manier van spelen, maar er zijn genoeg features die de game van een andere kant belichten.
126142

Over de bergen en door het bos

Naast het standaard doorlopen van de plaatselijke gebieden, is er het reizen door middel van de Overworld. De wereldmap wordt van bovenaf getoond en personages krijgen een Chibi-uiterlijk. Hier leg je de grote afstanden met Evan af op een snelle manier. Deze methode van reizen verbindt alle locaties met elkaar die je in het standaard aanzicht kunt traverseren.
Deze speciale weergave van de wereldkaart is niet onbekend voor de franchise, want de eerste Ni no Kuni maakte er ook gebruik van. Het grote verschil is dat het er nu, een aantal jaar later, veel beter uitziet. Deze overworld betekent nog steeds niet dat je vanaf het begin af aan overal naar toe kan lopen, aangezien je gaandeweg steeds meer mogelijkheden vrijspeelt waardoor je bijvoorbeeld verborgen bruggen kan bouwen of over het water kan reizen.
Eenmaal bij een interessante plaats aangekomen kan je fast travel vrijspelen, waardoor je niet opnieuw met chibi-Evan een landschap hoeft te doorkruisen. Hierdoor loop je alleen wel een hoop mooie spulletjes mis, want de overworld herbergt een grote hoeveelheid schatten en unieke bazen. Bovendien kun je via deze weg aan de slag met een unieke vorm van Ni no Kuni 2 gameplay, de skirmish modus.
126143

Ten aanval!

De Skirmish gameplay is het best samen te vatten als gevechten waarbij Evan, wederom in chibi-vorm, zijn legers aan mag sturen om een strategische oorlog uit te vechten. De jonge koning kan een viertal diverse strijdmachten oproepen, dat elk door een ander Ni no Kuni 2 personage geleid wordt. Rekruteren door middel van het voltooien van quests wordt hierdoor een vereiste om op elke situatie voorbereid te zijn.
Om een voorbeeld te schetsen wordt nogmaals de recente aanraking met Ni no Kuni 2 erbij gepakt. Evan loopt over het strijdveld met vier verschillende eenheden waaronder bijlkrijgers, zwaardvechters, boogschutters en sluipschieters. Elk van deze groeperingen heeft eigen speciale krachten om tegen vijandelijke legers te gebruiken of om Evans team van buffs te voorzien. Hierbij is te denken aan het neergooien van bommen, verlammen van vijanden en het plotselinge gebruik van zware schilden.
Toch komt het voor dat de tegenpartij, vaak heersers met andere belangen, de vloer aanveegt met Evan’s troepen. Op zulke momenten kan je een bepaalde ingame valuta uitgeven, die tevens ook gebruikt wordt om de hierboven genoemde krachten te activeren, om de verloren strijders weer tot leven te wekken. Het vergaren van deze zogenaamde military might doe je door het verslaan van vijanden en het bouwen van gebouwen in de Skirmish gevechten.
126144

Het bouwen van een koninkrijk

Naast het voltrekken van de Skirmish veldslagen, is er nog een grote strategische feature aan de game toegevoegd. De zogenaamde Kingdom gameplay zorgt ervoor dat Evan zijn eigen koninkrijk genaamd Evermore kan opbouwen. Deze hoofdstad van zijn toekomstige rijk vergt een hoop aandacht, maar brengt ook voordelen met zich mee.
De Kingdom gameplay is een soort van mix tussen Age of Empires en een willekeurige Tycoon game. De bedoeling is om de stad te laten floreren door het steeds grote te laten groeien, nieuwe inwoners aan te trekken en een hoop centjes te verdienen (Kingsguilders). In het begin zal je alleen een edelsmid en Higgledyboerderij kunnen bouwen, maar naarmate je meer geld verdient, worden er steeds meer opties mogelijk.
Voor elk van deze gebouwen geldt dat zij er niet alleen voor de sier staan. Zo zorgt de smid ervoor dat je betere wapens en sterkere aanvallen kunt doen, terwijl de bakkerij voor krachtige tussendoortjes zorgt. Om steeds betere mogelijkheden vrij te spelen, moet er research gepleegd worden. Dit kost een toenemende mate aan tijd, Kingsguilders en werklui.
Het is van levensbelang om de juiste figuur op de juiste plaats te hebben. Er zijn vier verschillende categorieën waar de inwoners in kunnen uitblinken. Is een bepaald personage goed met magie, dan zal deze effectiever zijn in het onderzoeken van spreuken dan bijvoorbeeld een lompe spierbonk. Het vrijspelen van nieuwe volgers doe je onder andere door het oplossen van hen quests.
Zoals je hebt kunnen lezen, is de Ni no Kuni 2 gameplay van verscheidene markten thuis. Traditionele JRPG besturing wordt gecombineerd met verrassende features als het bouwen van een koninkrijk en het daadwerkelijk aansturen van krijgsmachten in de skirmish battles. Klinkt dit als muziek in de oren? Dan kan je vanaf 23 maart met je PC of PS4 aan de slag om samen met Evan z’n dromen na te streven.