Ni no Kuni 2 details - Van Engeland naar Goldpaw

Article
donderdag, 08 februari 2018 om 15:00
xgn google image
Bandai Namco steekt het niet bepaald onder stoelen en banken dat er een uitgebreide RPG wordt klaargestoomd. Met een uitgebreid preview evenement, gehouden in een omgetoverd Engels kasteel, kon er uren lang van de Ni No Kuni 2 details gesnoept worden. Wij zijn daar niet dik van geworden, maar dat de game zelf erg vet is, is een understatement.
Het verhaal over de jonge afgezette koning Evan Pettiwhisker Tildrum is er niet eentje dat in een enkel hokje past. Zo combineert de game vele genres en populaire features om er vervolgens een eigen twist aan te geven. Door middel van een aantal verschillende sessies, verspreid over de dag, hebben wij kunnen genieten van deze mengelmoes die behoorlijk toegankelijk is voor de doorsnee RPG-fan.

Geef het een kans

Als je geen enkel idee hebt waar Ni no Kuni 2 over gaat, doe je er goed aan om een paar minuten van jouw tijd te spenderen aan het lezen over de grote lijnen van de game. Denk je dat niet nodig te hebben of volg je het spel vanaf de aankondiging? Dan heten wij je hartelijk welkom in Goldpaw, oftewel de stad waar geluk de dienst uitmaakt en tevens het centrale toneel van Ni no Kuni 2 vormt.
Alhoewel het motto ‘weet wanneer je moet stoppen’ een handige richtlijn is voor de wereld van kansspelen, kan je werkelijk geen genoegen van de metropool krijgen. De op Taiwan gebaseerde locatie kent een enorme hoeveelheid visuele prikkels. Felle kleuren, traditionele kleding en een druk straatleven liggen op Evans pad.
De jonge koning en zijn gezelschap zijn er niet op uit om hun leven te vergokken, want ze hebben een groter doel voor ogen. Evans doel is namelijk om een nieuw koninkrijk te stichten waarbij oorlog een term uit het verleden wordt. Hiervoor moet hij door het stof om de huidige lokale heersers aan zijn zijde te winnen door vaak bizarre quests uit te voeren. En ja, ook in Goldpaw doet er zich een kans voor!
126146

Over de top

Het kost een hoop moeite om niet al te veel spoilers te lekken, maar al in die paar uur gameplay tijd zijn er merkwaardige personages en dialogen voorbij gekomen. Alhoewel niet alle dialogen voorzien zijn van een voice-over komt de boodschap wel over. Japanse role-playing games kunnen zo heerlijk overdrijven en Ni no Kuni 2 is daar geen uitzondering op.
Waar je het ene moment iemand z’n favoriete schuurspons zoekt, sta je een paar minuten later in interdimensionale kerkers monsters te slachten. NPCs sturen je op de meest rare opdrachten waar je dan wel weer voor beloond wordt met ervaringspunten en nieuwe voorwerpen. Wie weet mag je na het verdienen van genoeg levels eindelijk eens aan draken slachten gaan denken!
Veel van de monsters die je in Ni no Kuni 2 tegenkomt, zijn niet de gebruikelijke dertien in een dozijn wezens. Natuurlijk heb je ooit wel eens eerder een potje digitaal drakenworstelen gedaan, maar kan je datzelfde zegen over kwaadaardige hamsters (Whamsters)? Een bonus is dat het spel genoeg bazen en andere grote monsters kent om je vechtkunsten op de proef te stellen.
126147

Niet simpelweg hakken

Er is getracht het spel zo kindvriendelijk mogelijk te maken, maar desalniettemin is er een heel boekwerk te schrijven over het vechtsysteem van Ni no Kuni 2. Op het eerste gezicht ziet het er simpel uit door een beetje rond te rennen en zo nu en dan een tik uit te delen. Na de eerste paar gevechten begin je steeds meer elementen door te krijgen die eerst niet eens opvielen. Voor je het weet is de combat veranderd in een strategisch steekwerk, waarbij je steeds een paar stappen vooruit moet denken.
Om het even snel op te noemen maak je gebruik van de verschillende speelbare personages Evan, Roland en Tani. Ieder van hen heeft een eigen specialisatie, vaardighedenset en signature moves. Tel daarbij op dat elk personage drie verschillende wapens kan gebruiken die met een simpele knop te verwisselen zijn, en de gevechten worden al veel gecompliceerder. Het tweaken van skills, uitrustingen en passieve bonussen is dan nog niet eens om de hoek komen kijken!
Schermutselingen zijn, mede dankzij de unieke cel-shaded graphics, een lust voor het oog. Vooral als de Higgledies het front betreden. Dit zijn magische knaapjes die Evan helpen in de strijd tegen het kwaad door ongekende krachten te activeren, corresponderend met een bepaalde kleur. Groene Higgledies zorgen voor helende krachten, terwijl wij witte Higgledies in een kanon zagen veranderen.
126148

Er komt (gelukkig) geen einde aan

Het is voor te stellen dat je ook wel wilt luieren tijdens het spelen zonder de hele tijd te moeten knokken. Soms is er de behoefte om, net als in Goldpaw, te genieten van de omgeving en alles eromheen. Ni no Kuni 2 komt, zelfs na een enkele dag spelen, al met genoeg voorbeelden op de proppen.
Wil je à la Age of Empires je eigen koninkrijke opbouwen, geen enkel probleem! Ga je liever op schattenjacht met een chibi-versie van Evan? Ook dat kan! De game kent zelfs een soort Facebook, genaamd Leafbook, waar NPCs foto’s plaatsen met grappige teksten.
Bij een hoop van deze elementen zie je duidelijk de Studio Ghibli invloed terugkeren. Yoshiyuki Momose, die zijn strepen heeft verdiend met films als Spirited Away en Whisper of the Heart, heeft zichtbaar zijn uiterste best gedaan een nieuw fantasierijk tot leven te wekken. Stiekem zijn wij dan ook wel benieuwd naar andere steden in de game, zoals het oceanische Hydropolis en Evans rechtmatige thuisland, Ding Dong Dell.
Als je dacht dat het nu al gedaan was met de Ni no Kuni 2 content, dan heb je het helemaal mis. Er staat namelijk nog een artikel voor je klaar waarop er dieper ingegaan wordt op de verschillende modi die voorbij komen. De game ziet het levenslicht vanaf 23 maart voor PC en PS4.

Populair Nieuws