Maffe Maandag - De dozen van Microsoft en Molyneux

Article
maandag, 27 mei 2013 om 20:00
xgn google image
De afgelopen week draaide geheel om de nieuwe doos van Microsoft en vandaag is het geheim van Peter Molyneux' Curiosity: What's Inside The Cube eindelijk onthuld. Meer dan genoeg dozen om een flinke Maffe Maandag mee te vullen!
We kunnen er in deze rubriek natuurlijk niet omheen, de aankondiging van de Xbox One. En dan vooral het falen ervan, al zeg ik het zelf. Nee, ik was niet onder de indruk van de presentatie. Natuurlijk is het leuk dat ik op mijn Xbox tv kan kijken, maar eerlijk gezegd kan ik dat nu ook al op m'n tv. Dat ik daarvoor een ouderwetse afstandsbediening moet gebruiken doet mij weliswaar veel verdriet, maar de mogelijkheid om tv-commando's richting het scherm te schreeuwen rechtvaardigt de aanschaf van de reusachtige VCR net niet. Hetzelfde geldt voor die geweldige optie om via je Xbox die ene acteur op te zoeken. Terwijl je een film kijkt op hetzelfde scherm!
Een revolutie, want ik word er helemaal gek van mijn telefoon uit de krochten van mijn broekzak te moeten sleuren. En dan moet ik zelfs op een knopje drukken voordat ik de voice command kan activeren. In alle eerlijkheid: de multimediale mogelijkheden van de Xbox One zijn handig, maar niets meer dan dat. Bij lange na niet indrukwekkend genoeg om zo te benadrukken bij de onthulling. Dat was het gevoel dat ik over het algemeen had tijdens de onthulling - waar ik overigens wel naar uitkeek, want zo vaak wordt een nieuwe console niet aangekondigd.
De daadwerkelijke uitvoering van de presentatie voldeed dan wel weer aan de eisen. Traditiegetrouw strooide Microsoft gul met zogeheten 'buzzwords', mooi klinkende termen die zo veelbetekend zijn dat elke concrete betekenis ontbreekt. Absolute favorieten zijn natuurlijk 'content' en vooral 'experience'. Maar vernieuwing is Microsoft niet onbekend, dus werden dit jaar een paar nieuwebuzzwords geïntroduceerd. Woorden die voor de verandering helemaal niets met games te maken hebben, zoals onderstaande video mooi illustreert.
‘Tv’ en ‘sport’ waren duidelijk de toverwoorden van de avond. Terwijl de woorden ‘Always on’ en ‘ tweedehands verkoop’ ontbraken. En dat is dom. Microsoft wist dat er voor de onthulling veel verwarring en onrust heerste over beperkingen die het bedrijf op zou leggen. Veel gamers waren bang en in de war. In plaats van duidelijk naar voren te treden, negeerde het bedrijf de beladen onderwerpen. En nog erger: hooggeplaatste medewerkers gooien nog altijd olie op het vuur door onduidelijke en tegenstrijdige antwoorden te geven in interviews.
Inmiddels is duidelijk dat de Xbox One niet altijd met het internet verbonden moet zijn, maar wat dit concreet inhoudt is onduidelijk. Kan het apparaat een week zonder internet? Microsoft zegt het niet. Misschien wel omdat veel journalisten niet goed doorvragen en het laten bij halfbakken pr-antwoorden. Doorverkoop dan? Ook niet duidelijk. ‘Het is mogelijk’, zegt Microsoft. Maar hoe, dat mogen we niet weten. Er doen allerlei geruchten de ronde en mijns inziens tekent dat het falen van Microsoft: de gigant is niet in staat duidelijk te communiceren en aan te voelen wat de fanbase wil weten. Dat blijkt uit de presentatie, maar nog veel meer uit de daarop volgende chaos.
Dan over van Microsofts nieuwe naar Molyneux oude doos, Curiosity. Zijn nieuwsgierige kubus is eindelijk gebarsten en een speler die de app een uur voor de grote onthulling installeerde, gaat met de grote prijs naar huis. Ik moet bekennen dat ik benieuwd was naar die ‘life changing’ verrassing. Stiekem dacht ik dat er niets in zou zitten, of een semi-filosofische spreuk. Maar nee, het blijkt zo voor de hand liggend dat ik er overheen keek. De ‘winnende’ mag namelijk een god spelen in Molyneux aankomende game Godus. Bovendien krijgt de speler een deel van de winst van de game. Waarom zag ik dit niet aankomen?
Of dit het leven van de gelukkige winnaar echt gaat veranderen, valt te bezien. Godus bereikte zijn Kickstarter-doelstelling met de hakken over de sloot, dus het staat niet garant voor bakken met geld. Toegegeven: de spelregels significant kunnen beïnvloeden, klinkt leuk. Maar blijft het ook interessant? Molyneux is in onderstaande video in ieder geval erg enthousiast. Al betekent dat tegenwoordig niet erg veel meer. Wat vinden jullie van de uiteindelijke uitkomst? Zagen jullie het aankomen, zijn jullie teleurgesteld of juist aangenaam verrast? Laat het weten in de reacties!

Populair Nieuws