Jacob Jones and the Bigfoot Mystery Review

maandag, 27 mei 2013 om 18:00
Maak kennis met Jacob, een klein jongetje dat van binnen al een groot avonturistisch hart draagt. Het is met deze voorliefde dat hij zijn eigen plan trekt zodra zijn ouders hem op zomerkamp sturen. Sociaal doen met onbekende kinderen? Nee joh, het is veel leuker om zelf eropuit te trekken.
Jacob Jones and the Bigfoot Mystery is een swipe en puzzelgame. De gehele game wordt enkel en alleen gespeeld via het touchscreen op de voorkant van de PlayStation Vita. Werkt dat? Ja, verbazingwekkend goed zelfs. Je beweegt je hand over het scherm waar je Jacob naar toe wil hebben en vervolgens loopt hij daarheen. De dialogen voltrekken zich als jij steeds op de 'Play'-knop op het touchscreen drukt. Natuurlijk zijn er soms momenten dat je liever even een knop had gebruikt om te lopen, maar nogmaals de besturing is verrassend oké.
En puzzelen maar
De gehele game draait om een leuk verhaal waarin Jacob moet puzzelen. De eerste puzzels zal Jacob al tegenkomen als zijn ouders hem naar een zomerkamp brengen, maar de meeste – in totaal 24 – speelt hij als hij in het kamp zelf is. Ook die worden allemaal uitgevoerd, naast natuurlijk gebruik te maken van je hersens, via het touchscreen.
Een groot pluspunt aan Jacob Jones and the Bigfoot Mysery is de diversiteit van die puzzels. En hoewel de game voorzien is van een cartoony (soms té kinderlijke) uitstraling zijn de puzzels alles behalve makkelijk. Een enkele puzzel zul je snel oplossen, maar de meeste puzzels vragen toch om tactisch inzicht en logisch nadenken.
Want wat doe je als je een pizza slechts drie keer mag snijden, terwijl iedereen totaal andere wensen heeft? Of hoe krijg je Bigfoot uit de knoop als die op z'n kop hangt? Of hoe zet je een paar mensen op wacht, in verband met wolven, terwijl er tig paden zijn en elk pad voorzien moet zijn van een paar ogen? Denk dus vooral niet dat Jacob Jones bedoeld is voor kinderen. Dit is een uiterst leuke titel voor elke gamer! Zeker als jij fan bent van de Dokter Layton serie, is dit een nieuwe serie om ook te gaan spelen.
Niet alles in een keer oplossen
De puzzels zelf hoef je niet allemaal op te lossen om verder te kunnen spelen. Als je het tig keer geprobeerd hebt en het niet lukt, kun je gerust verder spelen en de puzzel overslaan. Op elk gewent moment kun je de puzzel dan weer oppakken. Jacob is op kamp en zal daarin locaties aandoen zoals de kamer waar hij slaapt, de kantine, het bos, de parkeerplaats enzovoorts. Maar met één druk op de knop ben je in het hoofdmenu waar een overzicht is van alle puzzels. Let er wel op dat je tegen het einde van de game 18 puzzels opgelost moet hebben om verder te kunnen met het verhaal. Maar dat mag geen probleem zijn.
Hulp inschakelen
Want je kunt gewoon hulp inroepen tijdens die puzzels. Het lijkt nota bene Weekend Miljonairs wel! Je hebt namelijk hulplijnen, goede hulplijnen. Elke hulplijn kost geld. Een standaard tip die bestaat uit tekst kost één merit, ofwel een verdienste. Die tip geeft wat globale informatie. Een uitgebreider tip kun je voor twee merits kopen, dan zal iemand je instrueren. En voor drie merits krijg je de meest uitgebreide tip. Soms is het verstandig om meteen de optie van drie te kopen, want dan beschik je meteen over alle extra informatie. Want als je eest de eerste tip koopt, dan de tweede en dan de derde, ben je in een keer zes merits kwijt en dat is natuurlijk zonde. Mocht je zelfs na al die tips er nog niet uitkomen, geen probleem, want in de hele episode kun je drie puzzels gratis laten oplossen. Het enige probleem is dat je er maar maximaal drie hebt, dus je moet bedenken wanneer je die gebruikt! De game geeft hier totaal geen uitleg over, wat erg jammer is. Daardoor hadden wij snel alle drie opties al gebruikt in de veronderstelling dat je misschien later wel wat bij zou kunnen kopen. Eh, nee dus.
Merits verdienen
Wat je wel kunt kopen, zijn die merits. Die zijn belangrijk. Want elke keer als je een fout antwoord geeft, verlies je een merit. En dus is het verstandig om krediet op te bouwen. Die bouw je op door lege blikjes te vinden. Overal, in elke hoekje en gaatje kun je wel een leeg frisdrankblikje kopen. Het enige wat je hoeft te doen is via het touchscreen het blikje aanraken. De goede kijker, zal zo een aantal tientallen merits binnen harken.
De puzzels zijn stuk voor stuk, op een enkele uitzondering na, echt leuk om te spelen. En de balans tussen het verhaal volgen en de puzzels oplossen is ook prima. Elke keer volg je een verhaaltje, voer je een gesprek met iemand om daarna weer een puzzel voorgeschoteld te krijgen. Dat verhaal wordt ook nergens saai vanwege humor. Jacob en de mensen die hij ontmoet zijn er niet vies van om grapjes te maken en daardoor krijgt Jacob Jones and the Bigfoot Mystery een eigen identiteit. Zeer prettig
Geen geld
De super slimme gamer zal de game binnen twee uurtjes uitspelen, maar als je niet alle puzzels in een keer oplost en gewoon wat de tijd neemt, doe je er zo'n drie á vier uur over. Dat is kort, maar helemaal niet erg. Het gaat hier slechts om episode 1 waarvan er nog meerdere gaan volgen. En bovendien kost die episode maar twee euro. Twee euro?! Ja, twee euro. Pure kwaliteit en geen geld zorgen ervoor dat Jacob Jones and the Bigfoot Mystery een aanrader is.