Interview: XGN praat met concept designer Kevin Duc over Borderlands 2

Article
woensdag, 04 april 2012 om 14:00
xgn google image
Naast Borderlands 2 uitvoerig gespeeld te hebben, zijn we ook in gesprek gegaan met Kevin Duc, de concept designer van de game. Hij wist ons van alles over de potentievolle game te vertellen en daarom valt het hele gesprek hier te lezen.
Kevin Duc werkt sinds enkele jaren bij ontwikkelaar Gearbox en werkte eerder aan de downloadbare content van de eerste Borderlands. Voor het vervolg is hij één van de drie concept designers, met een specialisatie in wapens. En aangezien wapens een centrale rol spelen binnen Borderlands 2, is hij dé man om flink aan de tand te voelen. Wat is bijvoorbeeld zijn personage, en hoe zit het met de nieuw wapens?
XGN: Borderlands had natuurlijk erg veel geweren en Borderlands 2 wil er zelfs nóg meer bieden. Hebben jullie ook nog iets aan de wapens kunnen verbeteren?
Kevin Duc: Bij het maken van de wapens ligt de nadruk op variatie door verder te bouwen op het bestaande systeem. Daardoor verschillen ze niet alleen erg van elkaar qua uiterlijk, maar op basis van de fabrikant zullen ze zich ook anders gedragen. De Hyperion-wapens bijvoorbeeld zien er bijvoorbeeld een beetje uit als een Claptrap en worden meer accuraat naarmate je er langer mee schiet. Dahl daarentegen hangt meer een modern-militaire stijl aan en schiet je korte bursts.
XGN: Wat vind je persoonlijk het tofst aan de wapens?
Kevin Duc: Ik vind de wapens met elementaire effecten erg cool. We willen daarmee de spelers door middel van het uiterlijk van het geweer laten weten waar ze mee spelen. Daarom hebben elementaire wapens de kleur van hun elementen. Zo zijn corrosieve wapens groen. Een nieuw element dat we in Borderlands 2 introduceren is ‘amp’ , met een paarsachtige kleur. Als je vijanden daarmee raakt, worden ze vatbaarder voor schade. Wanneer je dat combineert met Salvadors mogelijkheid om twee wapens tegelijkertijd te gebruiken, kun je enorme schade toebrengen.
XGN: Over Salvador gesproken, hij vervangt samen met drie anderen de originele cast. Waarom spelen we niet meer met de oude, vertouwde helden?
Kevin Duc: Met Borderlands 2 wilden we iets nieuws doen en dus niet dezelfde personages nogmaals uitbrengen, maar tegelijkertijd een zekere vertrouwdheid bieden. Daardoor zijn de oude helden wel gedeeltelijk terug te zien in de nieuwe figuren. Axton, onze Commando, is min of meer een verbeterde versie van de Solier-klasse. Ook Axton kan een turret gebruiken, maar dan veel beter. Hij kan namelijk zijn turret zo ver gooien als hij wil en dus overal planten. Onze Siren, Maya, doet in plaats van de Phasewalk de Phaselock. Daarmee kan ze iets meer controle uitoefenen. Bovendien kun je door middel van de skill tree helemaal zelf bepalen hoe Maya zich ontwikkelt.
XGN: En wie is jouw favoriete personage?
Kevin Duc: Poeh, ik vond Salvador erg leuk, maar ik speel nu vooral met de Siren, vanwege de redenen die ik net opnoemde. Ik vind het alleen erg lastig om te bepalen op welke manier ik haar ontwikkel. Aan de ene kant kan ze veel schade toebrengen, maar de rol van healer is ook erg leuk.
XGN: Naast nieuwe personages mogen we ook een nieuw en verbeterd verhaal verwachten. Kun je ons hier iets meer over vertellen?
Kevin Duc: Tijdens het maken van de downloadbare content voor Borderlands leerden we veel en richtten we ons meer op het verhaal. We zagen hoe gamers hierop reageerden en besloten daardoor iets meer drive in Borderlands 2 te stoppen. Dit resulteerde in de slechterik van de game, Handsom Jack. Hij is het hoofd van wapenfabrikant Hyperion en vijf jaar na het eerste deel is zijn bedrijf hard op weg de speelwereld te vernietigen. Daarmee heeft hij zowel effect op jou als personage, als op de oude personages. In missies en tussenfilmpjes wordt het verhaal vervolgens uit de doeken gedaan, terwijl jij Jack probeert te verslaan.
XGN: De originele cast zullen we dus terugzien als niet-speelbare personages. Spelen zij een grote rol?
Kevin Duc: De originele personages spelen een vrij grote rol en je zult zowel hen helpen als zij jou. Jack probeert namelijk een oude kracht genaamd ‘The Warrior’ te ontwaken en alleen met behulp van die oude helden is dat te voorkomen.
XGN: Hoe zit het eigenlijk met de missies, mogen we daar meer variatie verwachten?
Kevin Duc: In Borderlands 2 introduceren we meer dynamische missies. Zo kun je kiezen hoe je bepaalde missies wilt beëindigen. In één missie vind je bijvoorbeeld provocatieve foto’s van een bepaalde dame. Zij wil natuurlijk dat je de foto’s naar haar brengt, terwijl de eigenlijke opdrachtgever de kiekjes ook maar wat graag in bezit heeft. Afhankelijk van je keuze zul je verschillende beloningen krijgen.
XGN: Dus aan de hand van die keuzes kunnen we ook verschillende missies krijgen?
Kevin Duc: Ik weet niet zeker of we op die manier de voortgang regelen, maar ik weet wel dat je keuzes in verschillende beloningen resulteren en er zelfs hele gebieden afgesloten kunnen worden wanneer je missies niet afdoende weet te volbrengen. Je moet dus in ieder geval goed opletten wat je doet.
XGN: Een punt van kritiek was dat de game wat traag van start ging. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Kevin Duc: Weet je, in het begin van dit soort games moet je babystapjes nemen. Je moet immers alle systemen introduceren, zoals het skill tree-systeem en het feit dat je altijd een beter wapen kunt krijgen; het moet allemaal worden uitgelegd. Maar het leuk en interessant maken van dat proces, daar besteden we veel aandacht aan. Het begin zal ditmaal dan ook een stuk spannender zijn dan in het origineel.
XGN: Nog één laatste vraag: Kun je Borderlands 2 in één zin beschrijven?
Kevin Duc: More guns, more loot, more Borderlands!
Borderlands 2 ligt op 21 september in de winkels voor PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Houd XGN in de gaten voor meer informatie rond de game!

Populair Nieuws