Resident Evil: Operation Raccoon City Review

dinsdag, 03 april 2012 om 22:30
Luister eens goed. Een spel dat zich uitstekend leent voor een indrukwekkende singleplayer, maar geen singleplayer heeft, slaat de plank mis. Met Resident Evil: Operation Raccoon City wordt die plank op een bepaalde manier ook misgeslagen, wegens het ontbreken van een offline co-op in een co-op game. Maar wie weet kan het spel dat gemis compenseren met hele toffe gameplay.
Dat is nog maar de vraag. De hamvraag. De belangrijkste vraag in deze recensie. Resident Evil is toch wel een franchise die altijd bovengemiddeld scoort. Of zelfs nog hoger, in het geval van Resident Evil 5. Maar hoe zit het met de spin-offs? Die doen het tot nu toe niet zo heel erg goed, al heeft Resident Evil: Revelations het wel aardig goed gedaan. Daarom moet je een game als Operation Raccoon City ook een kans geven; wie weet komt het, ondanks de informatie die zojuist werd geleverd, wel goed.
Slechterikje spelen
In Resident Evil: Operation Raccoon City neem je een bijzondere plaats in. Je bent namelijk teamlid van Umbrella Security Service (U.S.S.), het farmaceutische bedrijf dat ervan beschuldigd wordt verantwoordelijk te zijn voor het uitbreken van het T-virus. En dat klopt eigenlijk wel een beetje. Je organisatie is gewoon niet zo’n hele brave, en dus wil het bedrijf niet dat de mensen erachter komen dat het allemaal niet zo pluis is.
Daarom ga je als soldaat aan de slag in Raccoon City, om ervoor te zorgen dat alle mogelijke bewijzen vernietigd worden. Wat volgt is een hele tocht door grijze gebieden waar je hier en daar wat zombies moet vermoorden, maar ook de troepen die aan de kant van de welbekende personages uit de franchise, Leon, Claire en Sherry. Heel wat gevechten dus, waar geen einde aan lijkt te komen.
Oneindig doorgaan
Voordat je aan een missie begint krijg je de keus om te kiezen voor één teamlid. Je kunt een keer de ondersteunende factor van het team zijn, of juist iemand die alle schade op zich neemt. Het is fijn dat je bij ieder level de kans krijgt om je voor te bereiden – aan de hand van de missie-informatie zul je dan ook bepalen of de aanvallende of juist de verdedigende taken aantrekkelijker zijn.
Tactiek en strategie zijn de twee basiselementen van het spel. Die onderdelen komen gelukkig goed tot hun recht. Al valt de A.I. best tegen, toch zul je in veel moeilijke situaties terechtkomen. Het is alleen jammer dat deze situaties niet altijd worden gecreëerd door goed gescripte gameplay elementen, maar door enkele bugs en rarigheden van de computer. De besturing is overigens wel helemaal prima. Misschien zelfs beter dan in Resident Evil 5, maar dat is ook meer een kwestie van smaak.
Het is alleen jammer dat de variatie in de gameplay ontbreekt. Weliswaar kun je je wapens verbeteren, van teamlid wisselen, ga zo maar door, maar échte variatie vind je niet. Je ziet het ook terug in het leveldesign, maar dat komt nog later aan bod. Het is oneindig doorgaan. Dat is gewoon erg jammer, want je zult behoorlijk snel uitgekeken raken.
Niet het echte Resident Evil gevoel
Misschien is het bewust door ontwikkelaar Slant Six Games gedaan, maar het idee dat je Resident Evil aan het spelen bent merk je niet echt. Ten eerste, omdat het totaal geen survival horror-game is – er valt genoeg munitie en wapens te vinden, dus je zult nooit te kort komen. Ten tweede, omdat het verhaal absoluut niet weet te imponeren en de ultieme bad guy (Nicholai Zinoviev) er niet eentje is waar je heel bang van wordt. En ja, de enge elementen zijn er gewoon niet, waardoor de impact van het spel niet al te groot is.
Co-op
Resident Evil: Operation Raccoon City weet wel enigszins indruk te maken als je het met andere vrienden speelt. Het is erg leuk om de co-op modus te spelen, maar dat is ook logisch aangezien het spel daarvoor ontwikkeld is. Meer niet, eigenlijk. Een groot verschil tussen de singleplayer en co-op is er namelijk niet, aangezien de teamgenoten door de computer worden bestuurd zodra je niet online bezig bent. Groot pluspunt is overigens dat elk persoon op elk moment kan meedoen, iets wat vele andere co-op games zoals Shoot Many Robots niet doen.
Verwacht echter niet allerlei hoogstaande gebeurtenissen als je in co-op speelt. Het brengt namelijk niet een bijzondere ervaring ten opzichte van de singleplayer. Het wordt dus weer vijanden neerschieten, en ervoor zorgen dat je heel veel zombies overleeft. Als eentje je pakt, zit je behoorlijk in de problemen. Gelukkig kunnen je teamgenoten je herstellen, maar die optie is niet oneindig.
Meer multiplayer
Naast de co-op modus zijn er verschillende multiplayer modi, die op zich erg leuk zijn. Zo heb je team deathmatch en capture the flag, waar je kunt kiezen tussen de U.S.S. en Special Ops soldaten. Let hier wel goed op, want naast de menselijke tegenstanders blijven zombies een permanent gevaar en schietvoer is er dan ook meer dan genoeg. Maar mocht je meer willen, dan kun je de Hero-modus spelen. Een hele toffe modus waar je in de huid van een bekend Resident Evil personage kunt kruipen. Het doel is dat je als enige overblijft, nadat je de rest hebt doodgeschoten. Last Man Standing dus.
Maar dat is het ook qua competitieve online modi. Ze zijn prima (met name de Hero-modus) te doen, maar het is alleen jammer dat de gameplay zich niet leent voor dit soort online modi. Rennen gaat namelijk moeilijk, je kunt niet over obstakels springen, en het is allemaal zo donker. Dat laatste kan als een pluspunt worden gezien, maar gezien het tempo en het leveldesign van de game klikt dat niet echt heel erg goed.
Geen offline co-op
Het was in de vorige impressie al duidelijk: de offline co-op ontbreekt. Die is er nog steeds niet, wat eigenlijk te verwachten was. Maar serieus: waar is het? Waarom is het er niet? Onbegrijpelijk gewoon, aangezien het een co-op game is. Dat is gewoon raar. Heel erg raar zelfs. Je kunt er duizenden woorden over schrijven, maar het beste is om de verbazing samen te vatten in een enkele woorden: het ontbreken van zo’n modus is raar en belachelijk.
Grijze sfeer
Nog een minpunt: de grijze en donkere sfeer van het spel. Het hoort natuurlijk bij games als Resident Evil en is ook meer dan welkom, maar het komt totaal niet goed tot z'n recht. Het is vooral het gebrekkige leveldesign dat ervoor zorgt dat alles totaal niet innovatief en indrukwekkend overkomt. Dan ga je ook gewoon niet van de graphics en omgevingen genieten. Bijzonder jammer, aangezien het spel op audiovlak gewoon prima in elkaar steekt– met goede voiceovers!
Valt tegen
Het valt tegen. Operation Raccoon City weet de gamer niet zo snel te interesseren, en ook op het gebied van verhaal kan het spel de fan niet imponeren. Het missen van een offline co-op modus, het gebrek aan variatie en een ietwat tegenvallende A.I. maar wél een fijne besturing en leuke online multiplayer zijn enkele punten waar je zeker op moet letten voordat je een aanschaf overweegt. Er zijn in ieder geval andere (en betere) co-op spellen verkrijgbaar.