Niet lang geleden stond
Bungie aangeschreven als één van de succesvolste ontwikkelaars in de industrie, maar de laatste tijd gaat het alleen maar bergafwaarts met het bedrijf. Is het einde voor de studio nu in zicht?
De
overname van Bungie in 2022 door
Sony leek een meesterzet. Microsoft was op dat moment nog steeds verwikkeld in allerlei rechtszaken rondom de overname van Activision Blizzard, terwijl de grote concurrent op dat moment het oude oogappeltje van Microsoft aan de collectie toevoegde. Voor
Destiny maakte Bungie immers indruk met de geliefde
Halo games.
Het enige twijfelachtige aspect van de overname van Bungie was het prijskaartje voor Sony. De Japanse uitgever betaalde maar liefst 3,6 miljard dollar voor één studio. Dat is een flink verschil met wat Microsoft binnen heeft gehaald met de overnames van Bethesda, Zenimax en Activision Blizzard.
Aan de andere kant is Bungie meer dan alleen een ‘simpele’ studio voor Sony. De ontwikkelaar is namelijk ook overgenomen voor de expertise op het gebied van live-service games met de twee Destiny games. Bungie werd al vrij snel gebombardeerd tot live-service-expert om de andere
PlayStation studio’s te helpen met het ontwikkelen van die games.
Voor de medewerkers van Bungie was het geld van de overname ook een mooi vooruitzicht. De leiding van het bedrijf zei namelijk dat een groot gedeelte van het bedrag geïnvesteerd zou worden in de werknemers en niet in de zak zou worden gestoken van de top.
Begin van het einde voor Bungie
Na de overname heeft het niet lang geduurd voordat de sfeer compleet omsloeg. Spelers van
Destiny 2 waren niet blij met een aantal updates, waardoor de spelersaantallen ineens flink zakten. En omdat Bungie afhankelijk is van de uitgaven van spelers, maakte de omzet van het bedrijf ook ineens een nosedive. Die was plotseling 45 procent lager dan verwacht.
Daar hield de misère niet bij op. De ontwikkeling van The Final Shape, de uitbreiding die de Light & Darkness saga afsluit,
liep flink wat vertraging op en dat was ook het geval voor de nieuwe game Marathon. Als klap op de vuurpijl besloot
Destiny 2-game director Joe Blackburn
ook nog eens op te stappen bij Bungie.
De andere werkzaamheden van Bungie bij PlayStation liepen ondertussen ook niet soepel. De live-service game van
The Last of Us werd compleet geannuleerd en recent is
Concord uitgelopen op de grootste flop aller tijden van Sony. De richtlijnen van Bungie voor een succesvolle live-service game lijken duidelijk niet te werken.
Einde van de onafhankelijkheid
Bijna een jaar geleden
doken er al geruchten op dat de unieke positie van Bungie bij Sony op losse schroeven staat. De leiding van de uitgever wil de onafhankelijkheid terugdraaien en meer controle krijgen over de studio die bizar veel geld heeft gekost.
In augustus bleken die geruchten op waarheid berust. Maar liefst 220 werknemers bij Bungie werden
per direct ontslagen, terwijl 155 werknemers overgeplaatst zouden worden naar Sony Interactive Entertainment. Op slag was Bungie ineens 29 procent van de workforce kwijt. Dat zou mede komen doordat
Bungie ‘teveel had beloofd’ aan Sony en de financiën niet serieus zou nemen.
Deze week is Sony nog een stap verder gegaan. Bungie Creative Studios, een aparte tak binnen Bungie,
wordt volledig opgeslokt door PlayStation Studios. Langzaam maar zeker raakt de ontwikkelaar meer en meer medewerkers en autonomie kwijt. En nu de spelersaantallen van Destiny 2 ook verder inzakken, is het de vraag hoe lang het nog waardevol is voor Bungie om te blijven bestaan. In een paar jaar tijd lijkt het bedrijf af te zakken van een schitterende parel tot aan een afgedankte studio, begraven onder de grond.