Na de release van Destiny 2: The Final Shape leek het weer even goed te gaan met Bungie. Maar de studio ontslaat nu een enorm deel van het personeel en lijkt de controle te verliezen aan Sony.
Vorig jaar kwamen er berichten naar buiten dat het niet goed ging bij Bungie. Het aantal spelers in Destiny 2 nam gestaag af en qua inkomsten met de game ging het ook niet goed. Daarnaast liepen de live-serviceprojecten die Bungie moest overzien ook flink tegen.
Er stond dan ook veel druk op The Final Shape, maar de uitbreiding was een groot succes. De DLC die de Light & Darkness-saga afsloot werd erg goed ontvangen en veel spelers keerden terug naar de game. Het is alleen niet genoeg geweest om slecht nieuws voor Bungie te voorkomen.
In een brief heeft Pete Parsons namelijk aangekondigd dat 220 werknemers bij Bungie worden ontslagen, wat ongeveer 17 procent van al het personeel is. En daar blijft het bovendien niet bij. 155 medewerkers zullen, wat ongeveer 12 procent van het totaal is, geïntegreerd worden bij Sony Interactive Entertainment. Bungie verliest dus plotseling 375 werknemers.
Een deel van de werknemers die aangesloten worden bij Sony, zullen daar een nieuwe studio opzetten. Het team gaat aan de slag met een actiegame in een gloednieuw sciencefiction universum.
Toen Bungie werd overgenomen door Sony, kreeg de studio veel autonomie. Ze konden vrijwel hun eigen ding doen, maar kregen ondertussen meer budget en andere middelen van Sony om hun projecten uit te voeren. Op het moment dat de resultaten tegenvielen, ging al het gerucht dat Sony meer de touwtjes in handen zou nemen en Bungie de onafhankelijkheid mogelijk zou verliezen.
Volgens Jeff Grubb is dat proces nu in gang gezet. Op Twitter laat de journalist weten dat Bungie de autonomie verliest en dat het ‘net zoals elke andere PlayStation Worldwide Studio zal worden’ onder de controle van Sony Interactive Entertainment en Hermen Hulst.