Het Nederlandse
Guerrilla Games werd ooit groot met de
Killzone games. Die duistere shooterreeks zal alleen niet meer terugkeren. Dit is waarom Guerrilla ermee is gestopt.
Het einde van de Killzone franchise
Guerrilla Games werd in 2000 opgericht onder de naam Lost Boys Games, door een fusie van drie kleinere studio’s. In de eerste jaren maakte de ontwikkelaar voornamelijk titels voor de Game Boy Color en Advance, zoals Rhino Rumble en Dizzy’s Candy Quest. In de jaren daarna begon Guerrilla met het maken van meer volwassen games, waarmee het internationaal naam maakte voor zichzelf.
De titel die er echt uit sprong was
Killzone. Deze shooter werd exclusief gemaakt voor de
PlayStation 2 in samenwerking met
Sony en introduceerde een compleet nieuwe wereld, met eigen lore en facties.
In het jaar 2357 is de aarde bijna onbewoonbaar geworden en zijn de mensen vertrokken naar het sterrenstelsel Alpha Centauri, waar twee kolonies zijn gesticht: Vekta en Helghan. In Killzone wordt Vekta alleen binnengevallen door de Helghast, die het grondstofrijke Vekta voor zichzelf willen claimen.
De duistere shooter was commercieel een succes, ondanks het gemengde ontvangst, en een sequel werd al snel aangekondigd, met daarna nog eens twee sequels en een spin-off voor de PlayStation Portable. Niet alleen dat, Guerrilla Games werd ook overgenomen door Sony in 2005.
Na
Killzone Shadow Fall, dat een launch titel was voor de PlayStation 4 om de kracht van de nieuwe console te showen, hebben we alleen niks meer gezien van Killzone. En volgens art director Roy Postma gaat dat ook nooit meer gebeuren, zo laat hij weten tegenover de
Washington Post.
Als team waren we er klaar mee. Als studio moesten we het palet vernieuwen. Het was naar onze eigen keuze het tegenovergestelde van Killzone.
— Roy Postma, Guerrilla Games.Horizon als palette cleanser
Die ‘palette cleanser’ kwam in 2017 in de vorm van
Horizon Zero Dawn, dat het startschot was voor een compleet nieuwe franchise voor Guerrilla Games. De studio loog niet als het gaat om het tegenovergestelde maken van Killzone, want
Horizon kan bijna niet anders zijn dan de shooterreeks.
Van een first person shooter is Guerrilla gegaan naar een third person actiegame, waarin je kan vechten met een speer en pijl en boog, in plaats van futuristische vuurwapens. Protagonist Aloy is ook een breath of fresh air vergeleken met de stoere soldaten die strijden tegen de Helghast.
Met het aankomende LEGO Horizon Adventures, dat in samenwerking met Studio Gobo is gemaakt, wordt er nog een stap gezet in de tegenovergestelde richting van Killzone. De nieuwe game vertelt hetzelfde verhaal als Zero Dawn, maar dan met een flinke dosis humor erbovenop uitgestrooid. Volgens Postma was dat ook iets nieuws voor Guerrilla: “Mensen aan het lachen maken wanneer ze de game spelen, dan hebben we niet eerder gedaan.”
Krijgt Killzone wel een remake?
Guerrilla gaat dus nooit meer werken aan Killzone, maar dat betekent niet meteen dat de franchise helemaal dood en begraven is. Voor fans is er namelijk nog een kleine hoop dat de originele games in een nieuw jasje worden gestoken.
Eerder heeft Supermassive Games (de studio achter
Until Dawn en The Dark Pictures Anthology) al een remaster van de originele trilogie gemaakt en met de mate waarin Sony groen licht geeft voor nieuwe remasters en remakes tegenwoordig is een nog nieuwere versie niet helemaal uitgesloten. Een studio die zich daarin specialiseert, zoals Nixxes Software of Bluepoint Games, kan dan met een remake aan de slag.
In die gevallen wordt vaak alleen wel de hulp ingeroepen van de originele studio. Aan de remasters van Marvel’s Spider-Man 1 en 2 heeft Insomniac Games bijvoorbeeld meegeholpen. Het is dus de vraag of Guerrilla wel voor die taak te porren is.