Het jaar zit er alweer bijna op en in 2024 hebben we weer aardig wat leuke games gezien. Maar helaas zijn er ook altijd tegenvallers. Dit zijn de grootste game flops van 2024.
Until Dawn was in 2015 een grote hit en bovendien een game die Supermassive Games op de kaart zette als horror-ontwikkelaar. Er valt over te twisten of de remake voor PS5 noodzakelijk was, maar het had in ieder geval een makkelijke hit moeten zijn voor de console. Een beetje visueel polijsten, wat gameplay-aanpassingen en je hebt een verbeterde versie van Until Dawn.
Maar op de één of andere manier is er iets flink misgegaan. De game is op visueel vlak namelijk minder goed dat negen jaar geleden. De nieuwere versie heeft zichtbare voordelen, maar er zijn afleidende grafische glitches en animaties lijken minder natuurlijk dan in het origineel. Until Dawn is zeker niet de enige onnodige remake of remaster die Sony in de laatste jaren heeft uitgebracht, maar het is wel de enige waarbij er 70 euro wordt gevraagd voor een slechtere ervaring.
South Park deed het een tijdje best aardig op het gebied van games. Titels als The Stick of Truth en The Fractured But Whole konden op een goede ontvangst rekenen en de verkopen liepen ook lekker. Snow Day deed het bij release ook niet echt verkeerd qua verkopen, maar kreeg ook een lading kritiek waar de eerdere games geen last van hadden.
De actie in de game is bijvoorbeeld nogal repetitief en aangezien de hele game draait om sneeuwballengevechten, helpen de omgevingen ook niet om de variatie erin te houden. Maar misschien wel de grootste zonde, zeker voor een South Park-game, is dat de humor nogal leunt op dezelfde thema’s. Bovendien is de game bijna braaf vergeleken met eerder games en de serie.
De Star Wars Battlefront-games zijn klassiekers en waardering voor de originele twee games werd alleen maar sterker uitgesproken toen EA in eerste instantie nogal controversiële besluiten nam met de nieuwere Battlefront-games. Op papier had een remaster van de oude games dus een daverend succes moeten zijn.
Aspyr, de studio achter de collectie, had in principe ook genoeg andere Star Wars-games geremastered dat je een degelijke collectie zou verwachten. In plaats daarvan kregen spelers een game die op geen enkel vlak echt deugde. Bij lancering was er zo weinig plek op de servers dat duizenden mensen niet eens konden spelen. Wie wel binnenkwam, zag assets van Battlefront 1 in Battlefront 2 en andersom.
Op de één of andere manier was de vereiste opslagruimte ook enorm toegenomen ten opzichte van de eerdere games. Gelukkig hadden fans nog de oude versies van de Battlefront-games (en dan met name Battlefront 2) om naartoe te vluchten.
In de laatste maanden van het jaar heb je waarschijnlijk vooral positieve dingen gehoord over Silent Hill. De remake van Silent Hill 2 was namelijk beter dan veel fans hadden durven hopen. Het is maar goed dat die game goed werd onthaald, want anders hadden fans van de franchise in 2024 alleen The Short Message gehad om op terug te kijken.
De game heeft op zich de atmosfeer die je wil van Silent Hill, maar laat verder heel veel steken vallen. Met name het verhaal kreeg veel kritiek, omdat de thema’s van de game met weinig diepgang of subtiliteit behandeld worden.
Ook de gameplay viel niet helemaal in de smaak: je wordt af en toe achterna gezeten door een monster en je moet maar een gokje wagen hoe je overleeft. Dat is niet echt wat je wil van een game, laat staan eentje in een franchise met een goede naam.
Vrijwel elke uitgever probeert door te breken in de live-service markt en in veel gevallen mislukt dat. Neem bijvoorbeeld Foamstars, een team-shooter waarin spelers elkaar te lijf gaan met sop. Dat klinkt op zich niet verkeerd en voor even is het misschien zelfs leuk.
Maar om nou te zeggen dat de game er echt uitspringt als iets origineels gaat ook weer te ver. Er is weinig aan de game dat je echt bij blijft, behalve misschien de microtransactions. Die zijn nogal duur en dat terwijl de game op zich tot kort geleden ook al geld kostte. Het is misschien iets beter te verteren nu Foamstars gratis is, maar of het nog lukt om veel publiek te trekken is twijfelachtig.
Alone in the Dark is geen bijzonder grote naam meer in het moderne horror-landschap. Maar de eerste game in de reeks is medeverantwoordelijk voor het ontstaan van survival horror. Het is dus zeker niet onterecht dat er dit jaar een nieuwe poging gewaagd werd om de game weer groot te maken.
Maar het mocht niet baten. Zowel combat als puzzels laten wat te wensen over. In veel opzichten lijkt de nieuwe Alone in the Dark te veel op andere succesvolle games in het genre, wat toch teleurstellend is voor een franchise die ooit begon als een grote vernieuwer. De verkopen van de game liepen ook niet echt en ontwikkelaar Pieces Interactive werd in juni gesloten.
Ben je groot fan van de Batman Arkham-games en heb je altijd al willen weten hoe dat universum zou zijn als live-service shooter? Nee? Nou, je krijgt het toch. Teleurstelling hing voor Suicide Squad: Kill the Justice League al in de lucht, puur omdat bijna niemand zat te wachten op een live-service shooter in het Batman Arkham-universum.
Toen hij eenmaal uitkwam deed de game weinig om spelers voor zich te winnen. Wie had betaald voor early access kon dat vergeten, want de game werkte de eerste dag eigenlijk gewoon niet. Toen spelers uiteindelijk aan de slag konden, hadden ze een shooter in handen die misschien in de basis wel oké was, maar je constant meer van hetzelfde voorschotelde.
De game is onlangs een klein beetje teruggekrabbeld wat betreft de spelersaantallen. Maar iets meer dan 1000 spelers per dag is niet waar een game met populaire DC-personages op hoopt. Dat deze live-service game straks na ongeveer een jaar al niet meer ondersteund wordt, zegt eigenlijk genoeg.
Ubisoft zei in de aanloop naar Skull and Bones dat het een AAAA-game was. Dat is één A meer dan wat normaal gesproken het maximum is. De bedoeling was dat mensen zouden geloven dat deze game beter was dan de beste games. Maar het aantal A’s gaat alleen maar over het budget dat in de game is gepompt en dat is dan ook de enige manier waarop Skull and Bones misschien een AAAA-game is.
Skull and Bones is namelijk meer dan een decennium in ontwikkeling geweest, zij het in verschillende vormen. Er zit dus aardig wat geld in. Helaas blijkt dat niet echt uit het eindproduct. De ship-to-ship combat waar de hele game om draait is leuk als je er eenmaal mee bezig bent, maar alles eromheen is één grote repetitieve rompslomp.
In de eerste weken wist de game nog geen miljoen spelers te trekken en dat was inclusief spelers die een gratis proefversie konden proberen. Sindsdien gaat het niet echt beter. Het helpt Ubisoft natuurlijk niet dat er uitgerekend dit jaar een PS5-versie kwam van Sea of Thieves, een piratengame die mensen daadwerkelijk leuk vinden om te spelen.
Skull and Bones is niet de enige grote flop die Ubisoft dit jaar had. XDefiant is er namelijk ook nog. Die game had eigenlijk een best sterke start, maar toch ging het ook hier volledig mis. Spelersaantallen zaten rond de release in mei in de miljoenen, maar in augustus was het afgezakt naar minder dan 20.000.
Dat was ook de reden dat er geruchten ontstonden dat de game uit de lucht zou gaan. Ubisoft wilde het nog ontkennen, maar inmiddels is de aap toch uit de mouw. Nieuwe spelers kunnen zich niet meer aanmelden en hoewel er nog wat nieuwe content komt, hebben spelers niet bijzonder lang om daarvan te genieten: de game gaat in juni 2025 helemaal uit de lucht.
Hier en daar werd XDefiant een Call of Duty-killer genoemd. De game zou zelfs zijn uitgesteld om hem te kunnen veranderen in een geduchte concurrent voor die franchise. Maar een stop op nieuwe aanmeldingen en de volledige sluiting van ontwikkelaar Ubisoft San Francisco vertellen een ander verhaal.
Het is geen goed jaar geweest voor nieuwe live-service games. Warner Bros. heeft dat gevoeld met Suicide Squad, Ubisoft merkte het met XDefiant. Maar vrijwel niemand heeft het zo hard gevoeld als PlayStation, want Concord is misschien wel het grootste drama dat we dit jaar hebben gezien.
Sony maakt er geen geheim van dat het graag live-service ervaringen wil bieden en met dat doel was de gloednieuwe studio Firewalk overgenomen. De studio leverde een redelijke shooter af, maar ook niet veel meer dan dat. Ook de personages, die erg voelden als een poging om Guardians of the Galaxy na te doen, wisten de harten van spelers niet te veroveren.
Het gevolg? Minder dan 700 gelijktijdige spelers op Steam en vrijwel geen enkele kans dat de game zijn budget terug zou verdienen. Binnen een paar weken werd de game offline gehaald en kregen alle spelers hun geld terug. Niet veel later kwam het nieuws dat de game niet terug zou komen, ook niet als free-to-play game. Firewalk werd gesloten met de dubieuze eer dat het één van de kortst levende live-service titels ooit had gemaakt.
Poll