Column: Cyberpunk 2077 is een pijnlijk wonder

    Dat Cyberpunk 2077 alles behalve een goede lancering meemaakt moge duidelijk zijn. De hoge piefen bij CD Projekt RED hebben alle mogelijkheden aangegrepen om de consument en vooral ook loyale fans voor te liegen om een extra duit in het zakje te steken met alle negatieve gevolgen van dien. Nu we een paar weken van de release verwijderd zijn, is het tijd om de situatie nader te bekijken.

    Plezier ondanks problemen

    Na meer dan twintig uur in Cyberpunk 2077 te hebben gestoken kan ik niet anders zeggen dan dat ik met volle teugen geniet. Waar ik speel op PlayStation 5 (en dus de PS4 Pro versie van de game onder de knoppen heb) ben ik geregeld bugs tegen gekomen. Al met al doet het denken aan de Fallout-games die voor mijn gevoel qua bugs evenveel hadden.

    Ondanks die problemen blijft Night City me opslokken door constant nieuwe verhalen, personages en elementen te introduceren die me de rest van de wereld doen vergeten. Het is een magisch gevoel dat slechts enkele games met zich meebrengen. Wanneer ik niet aan het spelen ben, is Cyberpunk 2077 het enige waar ik nog aan kan denken.

    Game over

    En toch, heb ik na anderhalve week en meer dan 20 uur speeltijd (ik ben nog in Act 1) heb ik besloten om voor nu te stoppen met de game. De reden is simpel. Er is weer een bug ontdekt, een waardoor je save data gebroken kan worden en dát is de druppel die de emmer voor mij doet overlopen.

    Waar de bugs en een enkele crash de speelervaring niet dusdanig mijn plezier belemmerde, doet een bug die save data vernietigt dat wel. Wanneer je opslag data boven de 8 MB uitkomt, kan deze kapot gaan. Of die daarna nog gefixt kan worden, weten zelfs de ontwikkelaars nog niet.

    In een grote open world RPG waarin je juist constant een scala aan spullen en voorwerpen hebt, moet je kunnen verzamelen. Alleen kan dit dus niet, omdat je dan het risico loopt om je game te breken. Dit is dan toch echt het moment waarop ook ik mijn wapen in het holster laat glijden om later terug te keren, wanneer de game wél af is.

    Alleen maar verliezers

    Dat Cyberpunk 2077 niet af was, bleek al in de dagen na de release van de game. Op de PlayStation 4 en Xbox One draait de game dramatisch, omdat deze nooit goed gecertificeerd zijn door Sony en Microsoft (inmiddels heeft Sony de game uit de PSN Store gehaald). Dit proces wordt normaalgesproken voor games altijd gedaan om ervoor te zorgen dat dit soort situaties niet kunnen ontstaan.

    Voor Cyberpunk 2077 is dat ook gedaan, maar wel met een kanttekening, want CD Projekt RED gaf al aan dat de game nog een Day One patch kreeg die de problemen moet verhelpen. De tijd heeft geleerd dat dit niet genoeg was en dat de game eigenlijk gewoon nog een paar maanden uitgesteld had moeten worden.

    Dat heeft CD Projekt RED niet gedaan. Of nou ja, dit hebben de bazen van CD Projekt RED niet gedaan. De hoge piefen waren maar op één ding uit met de lancering van Cyberpunk 2077: geld verdienen. Door de game toch nog op 10 december uit te brengen werden meer dan 8 miljoen pre-orders verzilverd en verdiende de Poolse studio nog voor de lancering haar ontwikkelingskosten terug.

    Media misbruik

    Om ervoor te zorgen dat de lancering doorging en de game beter te doen laten lijken dan daadwerkelijk het geval was, koos CD Projekt RED ervoor om ook nog eens de media te misbruiken. Het is gebruikelijk dat games media voor de release voorzien worden van een review exemplaar om zo haar lezers van passende artikelen en/of video’s te voorzien. Onafhankelijke platformen lichten het publiek in over de kwaliteit van de game, in dit geval Cyberpunk 2077.

    De Poolse ontwikkelaar stelde in beperkte mate alleen de PC-versie van de game beschikbaar voor recensenten. Toen vervolgens het embargo een paar dagen voor de releasedatum verliep en de hoge cijfers binnen rolden leek de game daadwerkelijk de volgende grote hit van CD Projekt RED te worden waar iedereen op hoopte. De eend in de bijt bleek alleen dat er geen console exemplaren voor recensie beschikbaar waren, een teken van problemen.

    Toen de console problemen na lancering duidelijk werden en veel geklaagd werd bij de ontwikkelaar, volgde misschien wel de grootste leugen van het jaar. CD Projekt RED liet weten dat de studio niet goed genoeg gekeken had naar de kwaliteit van de console versies, maakte excuses en vroeg om vertrouwen en geduld om de problemen op te lossen. Moge één ding duidelijk zijn: CD Projekt RED wist PRECIES wat er mis was met de game en KOOS ervoor om het te verstoppen.

    Dag reputatie

    Door deze actie (en alles wat sindsdien volgde in de twee weken na release) heeft CD Projekt RED in bijzonder korte tijd al haar goede wil verspild. Waar de grootste “fans” (tussen aanhalingstekens, want figuren die anderen bedreigen zijn geen fans te noemen) voorafgaand aan de release kwaad werden op recensenten die negatief waren, is de toon compleet omgeslagen. Iedereen is boos op de Poolse studio.

    Mediarelaties voelen zich gebruikt door het reviewproces dat van CD Projekt RED gevolgd moest worden. Fans willen hun geld terug en razende investeerders willen weten waar het mis is gegaan. Dan hebben we het nog niet eens over de ontwikkelaars die daadwerkelijk achter hun bureau na de release (hoogstwaarschijnlijk) door moeten crunchen om te redden wat er te redden valt.

    De reputatie van sympathieke studio die gamers respecteert en bedankt voor de tijd (en het geld) dat ze spenderen aan hun games is in één klap weggevaagd. In plaats daarvan staat CD Projekt RED nu bekend als een bedrijf dat wordt geleid door leugenachtige geldwolven. Hoe gepassioneerd en fantastisch de ontwikkelaars die de game daadwerkelijk stukje bij beetje maken ook zijn, blijft het beeld van de geldwolven bij gamers in de gedachte steken.

    Stiekem kan ik nu al niet wachten om te zien hoe de reactie zal zijn wanneer het eerstvolgende project van de Poolse studio (bijvoorbeeld The Witcher 4) uit de doeken wordt gedaan. Zullen fans juichen of is iedereen klaar om met vurige passie de studio weer de grond in te trappen om ze te herinneren aan wat ze in 2020 geflikt hebben? De tijd zal het ons leren.

    Waarom niet uitstellen?

    Over tijd gesproken, was CD Projekt RED niet de studio die zo dapper en brutaal duidelijk maakte dat Cyberpunk 2077 pas uit zou komen wanneer de game klaar was? Oh ja, dat bleek ook een leugen. Tenminste, voor de release. Een week na de release maakte de studio namelijk bekend dat de game in februari wél af zou moeten zijn.

    Tussen nu en februari werkt de studio namelijk aan één kleinere patch voor in december, gevolgd door twee grote updates in januari en februari respectievelijk die het leeuwendeel van de problemen moet op gaan lossen. Of dit daadwerkelijk zo zal zijn, moet nog blijken. Niet iedereen durft hier, na alles wat er de afgelopen weken is, op te vertrouwen.

    Persoonlijk hoop ik dat de game zo snel mogelijk weer in een staat is dat ik niet met angst hoef te spelen. Optimaal zou zijn dat de komende updates ervoor zorgen dat iedereen net zoveel als ik kan genieten van de game. Haar prachtige open wereld, complexe personages en talloze redenen om verloren te raken in Night City zijn simpelweg van de bovenste plank.

    De game is op zoveel manieren fenomenaal, maar had simpelweg nog een half jaartje nodig om het niveau te halen dat deze game verdient. Helaas waren de hoge piefen in Polen verblind door het snelle geld, waardoor iedereen nu bedrogen uitkomt. Voor een game die al in 2012 aangekondigd werd (toen zat ik nog in de derde klas van de HAVO) zou je niet verwachten dat het nog gezegd moet worden, maar goed, CD Projekt RED let even goed op: haastige spoed is zelden goed!

    Cyberpunk 2077

    Verkijgbaar vanaf 10 december 2020

    Meer over deze game
    Loading...
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.