Veel mensen hebben een probleem met hoe de online-modus werkt in
Mario Kart World. Onterecht is dat niet en het vervelende is dat Nintendo de oplossing allang heeft. Een blik op Super Smash Bros. had een hoop gedoe kunnen schelen.
Nintendo heeft Mario Kart World een beetje anders aangepakt dan voorgaande delen. De circuits liggen nu in een wereld en je verplaatsen van de ene baan naar de andere is een onderdeel van de race. In Grand Prix is de eerste race helemaal traditioneel, waarna de drie volgende races in een cup je over een verbindende weg naar het volgende circuit brengen, waar je vervolgens één ronde op rijdt.
In VS Race kun je circuits die in Grand Prix niet met elkaar te verbinden zijn, alsnog koppelen. Er zijn vrij veel routes om te rijden en hoewel ze niet allemaal even uniek zijn, zijn er verbindingen waarop je de nodige gekke dingen kan doen, zoals een stukje rijden met een grote vrachtwagen. Er is zeker iets voor te zeggen dat het rijden tussen de circuits in iets leuks toevoegt aan Mario Kart.
Maar niet iedereen is fan: gewoon rondes rijden op een circuit wordt door veel spelers als leuker ervaren. De bochten zijn scherper en de shortcuts interessanter. Helaas voor deze mensen is de standaard in online races dat circuits aan elkaar verbonden worden en je dus maar één ronde op het werkelijke circuit rijdt. Even was het zo dat je door een willekeurig circuit te kiezen een race met rondes kon afdwingen,
maar de kans is sinds kort een stuk kleiner.
Onenigheid in Mario Kart World-wereld
Fans die absoluut gewoon die drie rondes willen rijden zijn dan ook niet blij. Dat is niet onterecht, maar het leidt tot een bijzonder onaangename sfeer in het Mario Kart-fandom. Veel mensen die het oude format van Mario Kart leuker vinden verklaren World dood en halen soms vrij hard uit naar mensen die de stukken tussen de circuits wel leuk vinden.
De onenigheid is bovendien een verergerde vorm van een ongenoegen dat er al was. Toen een random keuze nog garandeerde dat je drie rondes reed, waren er veel online waarin zo massaal op random gestemd werd dat spelers die wel de tussenstukjes wilden rijden daar eigenlijk geen kans toe kregen. Intussen kunnen we natuurlijk ook aannemen dat veel van die random-stemmers liever wel voor een specifiek circuit hadden willen stemmen, als de daarbij ook hadden kunnen zeggen dat ze drie rondes wilden rijden.
Fans hadden ook suggesties voor fans van het ander. Mensen die de wegen tussen circuits wilden spelen moesten maar Knockout Tour gaan spelen, zei het ene kamp. Fans die per se drie rondes wilden rijden, moesten misschien gewoon
Mario Kart 8 Deluxe gaan spelen, aldus het andere kamp.
Beide zijn natuurlijk geen oplossing: Knockout Tour is een wezenlijk andere modus dan een gewone race en spelers die alleen op werkelijke circuits willen rijden hebben net zo lang gewacht op nieuwe banen als de rest van de fans. De enige echte oplossing is om gewoon meer opties voor online aan de game toe te voegen.
Nintendo kan het wel
En opties maken voor wat je wil in je online-ervaring is iets dat al is gebeurd in een Nintendo-game, namelijk Super Smash Bros. De ene Smash Bros.-speler ziet de game namelijk als een serieuze fighting game en houdt niet van stage hazards en items, terwijl de ander het ziet als een party-game waarin items en andere gekkigheid meer dan welkom zijn.
Zowel Super Smash Bros. voor 3Ds en Wii U als
Super Smash Bros. Ultimate hebben opties om te zorgen dat die twee groepen online weinig tot geen last hebben van elkaar. Ultimate laat je bijvoorbeeld invullen welke regels je voorkeur hebben, zodat je gematcht wordt met spelers die er zoveel mogelijk hetzelfde over denken. Nu draait de Mario Kart World-controverse om één specifiek issue, dus misschien kunnen we beter kijken naar Super Smash Bros voor 3DS en Wii U.
Die games verdeelden online namelijk in For Fun en For Glory. For Fun was met items en diverse stages, voor spelers die gewoon lol willen hebben. For Glory zette items uit en liet je alleen vechten op stages in de stijl van Final Destination, zodat een gevecht zoveel mogelijk bepaald werd door de werkelijke vaardigheden van de spelers.
Zo’n onderverdeling lijkt ideaal voor Mario Kart World. Je gaat online, kiest voor de race modus en moet vervolgens kiezen tussen World-stijl en Circuit-stijl, om maar wat namen voor te stellen. Wie kiest voor Circuit speelt zoals je dat gewend was in oudere Mario Kart-games, met drie rondes op een circuit, terwijl World-stijl werkt zoals online races nu al werken.
Wel opties offline
Het zal natuurlijk wat werk kosten om een verandering als deze door te voeren. Maar aangezien er genoeg games zijn die (ver) na lancering nog met nieuwe content, betere matchmaking of uitgebreidere opties komen, moet het kunnen om de online van Mario Kart wat aan te passen. En eigenlijk moet dat ook.
Want het meest frustrerende is misschien wel dat je offline wél heel veel opties hebt. Wie met vrienden op de bank VS Race opstart, kan gewoon zelf bepalen dat de volgende race drie rondes heeft, of dat hij juist van A naar B gaat. Maar je kunt niet altijd vrienden bij elkaar krijgen om Mario Kart te spelen en het is een aardige domper om je meest basale voorkeuren op te moeten geven als je met vreemden online speelt.