Beste gamelevels ooit gemaakt - World 1 uit Braid

    Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een level uit Braid.

    Beste gamelevels ooit – Wat is het?

    Halverwege de jaren 2000 was er ineens een gros aan indie-titels te zien en te ontdekken op de digitale marktplaatsen van de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Kleinere studio’s konden ineens hun liefdevolle project aan de wereld tonen en er misschien ook nog wat geld mee verdienen door het aan te bieden op de eerdergenoemde platformen.

    De succesverhalen beklijven het beste en titels als Minecraft, Undertale, Cuphead, Spelunky en Journey zijn voorbeelden van hoe elke onafhankelijke gameontwikkelaar de markt wil en probeert te veroveren. Na de release is het dan hopen dat de game ook een succes wordt.

    Maar een lastig element bij vele indie-titels is de release al zelf. Want op welk platform moet de game verschijnen en is de geplande releaseperiode wel haalbaar voor een team van vijf man; in sommige gevallen is het zelfs één persoon die een hele titel creëert!

    Dat laatste was het geval bij Jonathan Blow. De gamemaker kreeg het idee voor zijn game op vakantie in Thailand, maar hij wilde een compleet andere titel maken die de titels die toentertijd verschenen. Een game die anders blijkt te zijn dan je vooraf dacht. En die titel is Braid.

    Beste gamelevels ooit – Wat is het level?

    Braid is een puzzel-platformer, waarin het veranderen van de tijd centraal staat en jij soms lastige puzzels moet oplossen. Elke wereld in Braid heeft zijn eigen tijdonderdeel waar jij rekening mee moet houden. Als jij in wereld vier naar rechts rent dan stroomt de tijd normaal, maar wandel jij naar links dan loopt de tijd terug.

    Als hoofdpersonage Tim ben jij op zoek naar de prinses, die is gevangengenomen door een kwaadaardig monster. Elk level vertelt het verhaal van Tim en zijn achtergrond en motivaties om de prinses te redden. En naarmate de levels vorderen, kom je dichter- en dichterbij de prinses.

    Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?

    De gehele game werkt eigenlijk toe naar het moment dat jij, de held, de prinses moet bevrijden. Maar hier komt de aap pas uit de mouw en de kunde van Jonathan Blow. In het laatste level ren jij namelijk samen met de prinses langs diverse puzzels, zodat zij kan ontsnappen aan het monster wat aan het begin van het level staat.

    Maar als jij het einde bereikt, de trap omhoog loopt en ineens voor haar huis staat, zijn de rollen omgedraaid. De prinses rent ineens hard terug naar het begin van het level en probeert jou te saboteren met de valstrikken die je net tegenkwam. Pas dan dringt het tot je door: jij bent het monster waar zij al die tijd voor op de vlucht is!

    Het is een plottwist die velen niet zien aankomen en wat eigenlijk de hele game omdraait. Vaak ga jij er als gamer vanuit dat jouw intenties goed zijn en dat jij de uitverkorene bent die een prinses, of een andere dame in nood, moet redden. Maar in Braid wordt dat compleet omgedraaid aan het einde van de game.

    Bovendien is het dubbelzinnige einde voer voor discussie op de vele internetfora, waar liefhebbers van Braid nog steeds debatteren over de ware betekenis van Braid, de intenties van het hoofdpersonage Tim en zelfs wat de ontwikkeling van de kernbom eigenlijk te maken heeft met de titel.

    Mede door de vele mond-tot-mondreclame, en de lading aan accolades die de game ontving, liet Braid zien hoe groot het indie-genre kan worden. Andere gamemakers zagen daardoor dat een kleine studio, of zelfs één man, een meeslepende en succesvolle titel kon afleveren en gingen daarna dan ook aan de slag.

    Met de ingenieuze puzzels, het spelen met de tijd, maar vooral door het breken van het verwachtingspatroon van vele gamers, is World 1 uit Braid één van de beste gamelevels ooit gemaakt.

    Braid is één van de succesvolste indie-titels die verscheen. Ontwikkelaar Jonathan Blow werkte daarna bijna acht jaar aan de opvolger van Braid, The Witness. Ook die titel werd lovend ontvangen en kreeg in onze review een 8.5.

    Lees ook de andere ‘beste gamelevels ooit’ specials over titels als Fable 3, GoldenEye 007, Halo 3, Super Mario 64 en vele andere.

    Braid

    Verkijgbaar vanaf 6 august 2008

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.