Beste gamelevels ooit – Wat is het?

Het is het jaar 2003 en om de haverklap worden gamers gouden bergen beloofd met een RPG boordevol actie, schitterende omgevingen en het principe dat je goed of slecht kunt worden door de keuzes die jij maakt. Bijna elke maand staat er wel een quote op het internet of in een gameblad van ene Peter Molyneux die belooft “de beste game ooit” af te leveren met zijn project, die het RPG-genre gaat veranderen.

Elke game-ontwikkelaar zal op een gegeven moment wel denken dat zij goud in haar handen heeft, maar Molyneux blijft het keer op keer verkondigen. “Fable wordt de beste game ooit” en er worden tal van features belooft, wat de illusie geeft dat het een diepe RPG wordt, waar je makkelijk honderden uren in kwijt kan raken.

Na haar release op 14 september 2004 wordt Fable wel warm onthaald, maar vele aspecten die Molyneux en zijn studio Lionhead Studio’s hadden beloofd, zitten niet in de titel. Dit betekent niet dat de game een teleurstelling is, want Fable wordt goed ontvangen, maar gamers wereldwijd zullen de woorden van Peter Molyneux iets meer met een korreltje zout nemen.

Vier jaar later verschijnt de opvolger en net als diens voorganger wordt Fable 2 enthousiast ontvangen, met zelfs enkele toevoegingen die al in de eerste titel hadden moeten zitten. Onze Rob geeft dan ook aan dat de game “de eerste Fable eigenlijk had moeten zijn” en geeft de titel een 8.9 in de review. Twee jaar hierna verschijnt Fable 3, die veelal hetzelfde blijft als diens voorgangers, maar wel enkele nieuwe aanpassingen implementeert en een 8.5 in de review krijgt.

Om nostalgische gevoelens zullen de eerste twee Fable-games eerder naar voren komen bij meerdere gamers, maar de belofte van Molyneux en dat zijn game “het RPG-genre gaat veranderen” zit gedeeltelijk in Fable 3. En wel in de queeste The Game.