WWE 2K14 Review

maandag, 28 oktober 2013 om 13:00
Het is weer tijd om virtueel te gaan worstelen met je vrienden, want WWE 2K14 ligt bijna in de winkel. Een goed moment voor ons om jullie een mooie recensie over deze, over het algemeen niet zo populaire, maar toch wel heel leuke game te geven. De vraag is echter of de game dusdanig goed is dat hij ook voor ons Europeanen aantrekkelijk is om te kopen.
2K heeft dit jaar enkele games overgenomen van THQ, waaronder WWE. Een moeilijke taak ligt voor de neus van 2K om WWE buiten de Verenigde Staten op de kaart te zetten. Ondanks dat de studio nog niet de volledige game heeft ontwikkeld, maar de game tijdens het ontwikkelen overnam, zijn er wel gelijk een aantal verbeteringen op te merken.
Indrukwekkende gameplay met wat foutjes
De sfeer in de game is bijvoorbeeld buitengewoon goed. Het publiek is fantastisch, de commentatoren zijn uitbundig en goed en met veel cutscènes, waaronder de toffe openingsfilmpjes die karakteristiek zijn voor de desbetreffende worstelaars, is de game erg meesleepend. Hierdoor kun je erg genieten van de sfeer in het spel. Ook iedere worstelaar heeft zijn eigen karakteristieke bewegingen of aanvallen die per worstelaar enorm verschillen. Na een tijdje gaat dit echter wel repetitief worden en is afwisseling van worstelaar wel aan te raden. De verschillende modi in het spel zorgen hier echter uitermate goed voor.
Ook grafisch ziet het er niet altijd even best uit en er verspringt wel eens een worstelaar, omdat hij een bepaalde beweging wil maken die gezien de ruimte niet kan. Daarnaast zijn er ook nog wel eens wat fouten met kleding, zoals een riem die half door de broek van Dwayne 'The Rock ' Johnson doorkomt. Wat ook nog voor een klein minpuntje kan zorgen zijn de controls. Deze zijn in het begin niet gemakkelijk en het duurt even voordat je helemaal doorhebt hoe de game werkt. Counteren is bijvoorbeeld heel lastig. Over het algemeen hebben deze minpuntjes echter niet zo'n grote impact op de gameplay.
Alle gekheid op een stokje
Als we gaan praten over gamemodi beginnen we met de gigantische uitgebreide modi die je vindt onder 'Play'. Behalve de 30 Years of Wrestlemania modus en Universe modus, kun je er bijvoorbeeld voor het volgende kiezen: een wedstrijdje één tegen één, twee tegen twee, drie tegen drie, twee tegen één, worstelen met een kooi om de ring, worstelen om een koffertje die boven de ring hangt en nog veel meer. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erin. Dit is ook niet zo raar, want bij de echte WWE-wedstrijden op de televisie is er ook vaak over de top actie. Dit vertaalt zich dus heel goed uit in de game, want alles wat op televisie gebeurd, kan ook in de game.
Het paradepaardje
Het echte paradepaardje van de game is echter toch wel de modus 30 Years of Wrestlemania, waarin je alle belangrijke gevechten van de afgelopen 30 jaar WWE naspeelt tot in het detail. En zeg nou zelf: je hebt toch altijd wel een keer met legendes willen spelen in een sportgame, zoals het Nederlands elftal van '88 in FIFA of met Michael Jordan in een NBA-game. Dit kan dus nu in WWE 2K14: spelen met de jonge Hulk Hogan of een beginnende Rock. Het mooie hieraan is dat je na het precies naspelen van deze wedstrijden en het vrijspelen van historische events, je verschillende beloningen krijgt. Deze variëren van speciale cutscènes tot het vrijspelen van de jonge worstelaars in andere modi, nieuwe arena's of speciaal filmmateriaal over de desbetreffende wedstrijd.
Het beste aan deze gamemodus is echter de veranderingen die de modus doormaakt. Het begint echt in een afgelegen, kleine arena met een paar mensen in het publiek, slechte grapichs, slecht geluid en een slappe sfeer. Dit is allemaal bewust, want gedurende jij door die modus loopt en je dus verder in de tijd gaat, worden ook al deze punten beter. Noem het maar op en het verandert.
Nog veel meer om te doen
Je kunt er ook nog voor kiezen om Universe te proberen. Dit is een soort carrière waarin je alle huidige wedstrijden na kunt spelen in alle verschillende competities. De ene keer zul je dus een doodgewone wedstrijd spelen met twee worsteldiva's en vervolgens sta je met een geheel team op een ladder te klimmen in de ring om een koffertje te pakken. Deze modus is erg tof en verveelt niet, doordat er veel afwisseling in zit.
Wat ook leuk om te doen is, is The Streak. Hierin speel je tegen, of met, The Undertaker, die nog nooit verloren heeft. Het is de bedoeling dat je zijn streak doorbreekt of verdedigt. Het lijkt natuurlijk heel moeilijk om iemand te verslaan die nog nooit verslagen is en geloof ons maar: dat is het ook! Het niveau van deze modus staat ver buiten het niveau van de overige modi en zorgt daarmee voor een extra dimensie aan de game en een extra uitdaging.
Waar het pas echt leuk begint te worden
De lol begon pas echt, voor zover die nog niet aanwezig was, toen we een kijkje gingen nemen bij de Creations. Hierin kun je van alles en nog wat aanpassen. Je kunt je eigen worstelaar maken, of een bestaande worstelaar aanpassen, kleding tot binnenkomst in de arena tweaken, eigen combinaties van bewegingen maken, bestaande arena's aanpassen, riemen aanpassen, of zelfs een geheel nieuwe verhaallijn voor bij een wedstrijd maken. Denk herbij aan een backstage ruzie die uitmond in een groot gevecht in de arena. Alles is aan te passen, evenals de logo's voor op je kleding.
Het mooie van dit alles is dat je al deze aanpassingen ook echt kunt gebruiken in alle modi, behalve de 30 Years of Wrestlemania. Beeld je The Rock bijvoorbeeld maar eens voor in een apenpak, of Hulk Hogan in een roze zwempak voor vrouwen. Alles kan en vanaf dit punt zijn er daarom enorm wat uurtjes voorbijgegaan waarin Brian The Unstoppable Bear veel worstelaars de grond van de ring heeft laten zien.
Echt de moeite waard
Als fan van worstelen en WWE kan deze game echt niet aan je collectie ontbreken. Deze game heeft alles en meer wat er in de wereld van het worstelen omgaat. Ook al zitten er wat kleine foutjes in het spel en is hij grafisch niet zo sterk, de lol en spanning in WWE 2K14 is behoorlijk meesleepend en zorgt ervoor dat je iedere keer weer een nieuwe wedstrijd wilt spelen.
Het grote nadeel is echter dat de sport hier in Nederland totaal niet bekend is en nauwelijks aandacht krijgt. Natuurlijk, The Rock en Hulk Hogan kennen we, maar kennen we ze van het worstelen of van films en televisie? Dit zorgt ervoor dat een game als WWE nooit heel populair gaat worden in ons land en dat is erg zonde. Het is namelijk een erg toffe en leuke game, die je echt weet te boeien en vermaken. Het is dus echt wel de moeite waard om deze game in huis te halen.