Wargame: European Escalation Review

zondag, 11 maart 2012 om 17:30
Hoe zou het nou voelen om als poppenspeler op verschillende niveaus alle touwtjes in handen te hebben? Helemaal als het gaat om oorlog voeren met andere landen. Hoe groot zou de kick zijn die je voelt als je met jouw commando's hele landen overneemt en die verdedigt tegen vijandige legermachten? Wargame: European Escalation doet zijn uiterste best om jou hiervan te laten proeven. Smaakt dit streven naar totale dominatie naar meer?
Wargame is een real-time strategy game in hart en nieren. Verhalenderwijs wil de game uitbeelden wat er zou zijn gebeurd als er bepaalde dingen uit de Koude Oorlog anders waren gelopen. Typische 'What if..' scenario's worden getoond. En daar kom jij om de hoek kijken als legergeneraal. Door het geven van bevelen kun je troepen over het land vervoeren naar de gewenste locatie. Dat hebben we natuurlijk al vaker gedaan. Maar ontwikkelaar Eugen Systems heeft het met deze game toch net even anders aangepakt dan we van de gemiddelde RTS-game gewend zijn. Sterker nog, je zult drie breinen nodig hebben om alles goed te kunnen volgen.
Rustig en tactisch handelen
In Wargame ben je niet aangewezen om overal gebouwen neer te zetten en jezelf zó sterk te maken dat jij met immens groot leger de opponent compleet naar de hel zal schieten. Nee, deze game is een beetje als de tactische shooter ArmA II, waarbij iedere eenheid telt. Je zult maar wat tactisch om moeten gaan met de omgeving en jouw troepen op de juiste plekken neerleggen, waarna je stukje bij beetje progressie maakt over de kaart. Schuil in bossen om verwarring bij de vijand te scheppen en zo extra hard toe te slaan. Zoek en gij zult vinden! Maar ga niet te snel, want dan word je afgemaakt. En hard ook. Rustig rondkijkend welke route je het beste kunt nemen, is daarom een absolute must.
En rondkijken kun je in Wargame uitstekend. Deze game combineert elementen uit verschillende bekende RTS-titels, als R.U.S.E en games uit de Total War franchise. We noemen R.U.S.E., omdat je in Wargame het overzicht krijgt op verschillende hoogten van het slagveld, wat aanzienlijk bijdraagt aan het gevoel van controle. Als je je bedenkt dat de grootte van de levels vele vierkante kilometers beslaan, bespaart deze toevoeging je zeeën van tijd. Een luxe die iedere legergeneraal hoort te hebben, maar het in de praktijk niet heeft. Gelukkig is dit een videogame.
Soepe en herkenbare besturing
Het is daarom maar goed dat de besturing gevoelsmatig als een feest der herkenning voor RTS-liefhebbers is gebleven. Door op een eenheid te klikken met de muis, kun je deze selecteren en commando's geven. Door de muis ingedrukt te houden, is het mogelijk om meerdere eenheden aan te sturen. Vooral als je van meerdere kanten wordt aangevallen blijkt deze mogelijkheid erg handig te zijn. Maar met enkel klikken kom je er in Wargame niet. Je zult je met meerdere factoren bezig moeten houden.
Duizend en één zaken waar je op moet letten
De soldaten die jij aanstuurt, hebben individueel ook hun 'gebreken'. Ja, net zoals in het echte leven. Stuur je bijvoorbeeld een tank op pad en die tank wordt gedurende lange tijd beschoten van meerdere kanten, dan zullen de soldaten in die tank onder druk komen te staan. Soms zo erg dat er eentje in paniek kan raken. Het gevolg? Een onbestuurbare eenheid die het liefst zo snel mogelijk wegrent. Wat een watjes! Of de voertuigen gaan olie lekken of komen zelfs vast te zitten in de modder. Allemaal scenario's die zich af kunnen spelen.
Ook het aantal ammunitie en brandstof speelt een cruciale rol voor succes, want zonder beide zaken kan een bewapend voertuig maar weinig. Daarom zul je jouw manschappen constant moeten onderhouden met helpende vrachtwagens die kogels en benzine vervoeren. Je snapt hopelijk nu dat deze game makkelijker wordt als je goed kunt multitasken. Als generaal moet jij met deze zaken absoluut rekening houden, want als het fout gaat dan ben je een eenheid permanent kwijt.
Acties hebben consequenties
Permanent, zeggen jullie? Ja, permanent. Wat Wargame namelijk extra interessant maakt, is dat de eenheden die jij in een match oproept, ervaringspunten kunnen verdienen door te vechten. Die manschappen worden, mits ze in leven worden gehouden, overgezet naar de nieuwe missie, als jouw huidige af is. Leggen ze het loodje, dan is het vaarwel tegen deze beestachtige wereld. Heb je een paar troepen ijzersterk gemaakt door de levels heen, maar worden ze kapotgeschoten vanwege foute keuzes die jij hebt gemaakt, dan zul je de gevolgen moeten accepteren als een echte man.
Offline en online gaan hand in hand
Aan het begin van iedere ronde krijg je een aantal punten toegewezen, die je kunt gebruiken om voertuigen te kopen of grondtroepen in te schakelen. Helaas kun je in het begin nog maar bar weinig, dus zul je erop uit moeten om punten te scoren. Hoe doe je dat? Simpel. Door verschillende territoria op de kaart over te nemen en die in bezit te houden. Ben je hier goed in dan zullen de digitale pegels binnenstromen, waarna je steeds grotere legers kunt opbouwen. Maar kijk uit! De vijand laat zich niet zonder slag of stoot overrompelen door een buitenstaander.
Door objectieven te voltooien verdien je sterren, die je vervolgens weer kunt gebruiken om permanent nieuwe eenheden vrij te spelen. Zo krijg je echt het gevoel dat jouw virtuele bloed, zweet en tranen er toe doen. Want je wilt die sterren in handen krijgen. Er zijn ontzettend veel nieuwe zaken die je vrij kunt spelen om jouw leger oppermachtig te maken. Dit zie je zowel terug in de singleplayer als de multiplayer. Hoe meer hoe beter en het houdt jouw te bewandelende pad voor een lange tijd interessant. Leuk detail is dat de nieuwigheden die je vrij speelt in de singleplayer, ook bruikbaar worden in de multiplayer. En vice versa, want in beide modi speel je sterren vrij.
Zeer intense multiplayer
In de multiplayer wordt Wargame trouwens pas echt interessant. Allemaal leuk en aardig natuurlijk dat je tegen de computer oorlogje kunt voeren. Maar de echte intensiteit zit in kolossale gevechten tegen andere spelers van vlees en bloed. Helemaal als je een medespeler aan je zijde hebt en het tegen anderen gaat opnemen. Beeld je speelvelden in die kilometers groot zijn, vol met bossen, huizen en plattelandsvelden en vele honderden soldaten tanks en helikopters. Lieve lezer, wat een ongelofelijke chaos kan er hier ontstaan.
Het is ongelofelijk intens als je samenwerkt met een andere speler en samen enkele tientallen manschappen bestuurt. Samen tactieken bespreken, terwijl de vijand precies hetzelfde doet; de manier hoe oorlog voeren echt leuk kan zijn. Bijna kwaadaardig. Hoe gaan jullie de onbekende gevaren aanpakken? Hoe gaat de vijand reageren? Wordt het een frontale aanval of is een sluipmethode door de bossen een betere oplossing? Juist door die kolossale spelwereld ligt het tempo anders dan je gewend bent. Het zijn mogelijkheden die je niet in alle real-time strategy games zult zien. En dat zorgt voor een unieke en frisse ervaring in het genre.
Op meerdere hoogten genieten
Ver van bovenaf over het slagveld heen kijken en zo spelenderwijs jouw leger de gewenste richtingen insturen, geeft een machtig gevoel. Dit gevoel wordt helemaal versterkt als je na het geven van bevelen inzoomt en laag bij de grond toekijkt hoe de epische gevechten tussen verschillende legers verlopen. De kogels die om je oren heen vliegen geven niets minder dan kippenvel.
Wat een oog voor detail ook als je op de hoogste grafische instellingen speelt! Met een beetje goede PC, wil je niet alleen meer van bovenaf toekijken, je wilt het ook meemaken. De chaos, de intensiteit op het slagveld: het is bijna voelbaar als je met de camera laag bij de grond zweeft.
Geen perfecte RTS
En toch komt ook Wargame niet zonder de nodige vraagtekens. Zo krijg je maar bar weinig hulp van de game zelf als je net bent begonnen met spelen. Natuurlijk worden de basics wel uitgelegd, maar wij hebben minstens een paar uur moeten spelen voordat we erachter kwamen dat onze hoofdbasis vrijgespeeld moest worden met punten en zonder die hoofdbasis kunnen er geen brandstof en ammunitie vervoerd worden. Cruciale zaken die het verloop van een hele match kunnen bepalen. Je bent er dus op aangewezen zo af en toe eens flink op je snufferd te gaan, om vervolgens weer op te staan en te leren wat je zojuist hebt meegemaakt.
Ook de variatie in de kaarten laat wat te wensen over, met een constante aanwezigheid van die typische boerderij en aanwezig stuk land. Zal boer Gijsbert blij mee zijn, als je telkens met een groep tanks het graan plat komt rijden. Verder zal de chaos om je heen zal niet iedereen kunnen waarderen. Op een gegeven moment woeden er overal conflicten, die jij moet zien te sussen. Een paar foutjes en het verloop van de match kan wel eens heel anders gaan verlopen, soms ten nadele van jou
Een aangename koele bries voor ons generaals
Maar het mag niet deren. Wargame is een real-time strategy die gelukkig weer eens een ander pad bewandelt dan de gemiddelde concurrent in het genre. Het overzicht van grootse slagvelden op verschillende niveaus, brengt nieuwe vormen van strategisch plannen met zich mee. Het onbeschrijfelijk grote aantal eenheden dat je kunt vrijspelen, zorgt voor zo ontzettend veel vrijheid in het maken van jouw ultieme leger. Gelukkig kun je punten verdienen in zowel de singleplayer als multiplayer; op deze manier worden beide werelden met elkaar verbonden. Het gebrek aan de nodige uitleg en de weinige variatie in speelvelden, zal niet iedereen kunnen waarderen. Kun je hier echter voorbij kijken dan zul in Wargaming: European Escalation een generaal spelen, die zelfs de meest geduchte opponent zal vrezen. Zoveel opties, zoveel mogelijkheden om te domineren. Oorlog voeren is zelden zo leuk en spannend geweest.