Venom Review (4K Blu-ray) - Tom Hardy heeft de tijd van zijn leven

zondag, 17 februari 2019 om 10:00
venom review 4k blu ray 147019 1
Sony, die de rechten bezit van alle Spider-Man gerelateerde personages, maakte een deal met Disney zodat de bekende spinnenman zich kan vestigen naast The Avengers. Maar om alsnog zelf gebruik te maken van Spider-Mans unieke wereld besloot Sony om een Venom film te produceren. In deze Venom review kom je erachter of dit personage ook zelfstandig een film kan dragen.
Zoals al eerder benoemd, behoort Venom dus niet tot het huidige Marvel filmuniversum van Disney. Acteur Tom Holland, die Spider-Man speelt, heeft wel zijn interesse getoond om ooit oog in oog te staan tegenover Tom Hardy's Venom. Desondanks is deze filmversie van Venom voor nu nog een zelfstandige productie met geen connecties naar andere Marvel eigendommen.

De Venom uit de stripboeken?

Venom maakte al eerder een verschijning in Sam Raimi's Spider-Man 3 (2007). Fans waren ontevreden over de slappe vertoning van Spider-Mans meest iconische slechterik. Ditmaal wordt het roer omgegooid en proberen de makers de Venom uit de stripboeken eer aan te doen, zowel in persoonlijkheid als in het design van het monster. Maar hoe trouw kunnen ze daadwerkelijk zijn zonder een onwijs belangrijk element?
Om voorop te stellen, Tom Hardy heeft de tijd van zijn leven! De acteur gaat compleet op in deze dubbele rol. De relatie tussen zijn personage, journalist Eddie Brock, en de buitenaardse Venom is absoluut het hoogtepunt uit de film en komt direct uit de stripboeken. Terwijl Brock probeert kalm te blijven, spookt Venom in zijn hoofd rond en wil hij zo snel mogelijk mensen opeten of ravage aanrichten. Deze innerlijke strijd tussen twee persoonlijkheden zorgt voor de meest hilarische situaties, maar ook voor een aantal gave actie momenten met het grote monster.
Het design van Venom mag er ook wezen. De CGI is overtuigend genoeg om het monster geloofwaardig tot leven te brengen. Zijn grote tanden en lange tong komen allemaal van toepassing, maar toch mist er een belangrijk element aan zijn uiterlijk. Iets wat direct verbonden is met het gemis van een bepaald personage: Spider-Man.
Venom review

Het gemis van Spider-Man

Ja, deze interpretatie van Venom is een groot stuk trouwer aan de stripboeken dan zijn voorganger uit Spider-Man 3 (2007), maar het gemis van Spider-Man zorgt ervoor dat ook deze Venom nooit compleet zal aanvoelen. Oorspronkelijk ontvangt de bekende superheld namelijk de zwarte alien als eerst. Naarmate Spider-Man mentaal kapot wordt gemaakt, weet hij los te komen en belandt dit organisme op Eddie Brock, waardoor hij veranderd in Venom. Hierdoor heeft Venom ook altijd een groot, wit spinnensymbool op zijn lichaam, maar die is niet aanwezig in de filmversie, aangezien zijn connectie met Spider-Man niet van toepassing is.
Het punt is simpelweg dat de origin story van Eddie Brock/Venom regelrecht toepassing heeft op zijn connectie met Peter Parker/Spider-Man. Er moest in deze filmversie flink gesleuteld worden om Venom's hele verhaal aan te passen, terwijl er op dit moment ook een uitstekende Spider-Man (Tom Holland) rondloopt in andere films.
Met meer geduld had de studio het zwarte pak van Spider-Man kunnen introduceren in een derde film van de spinnenman. Vervolgens gebruik je de scène na de aftiteling om aan te tonen dat het buitenaardse organisme op Eddie Brock belandt, en voilà! Nu kan het verhaal verder gaan in een Venom spin-of film. Het is een gemiste kans dat Sony dit project moest overhaasten, waardoor ook deze versie van Venom een aantal essentiële elementen misloopt.
Venom review

Een leuk rommeltje

Tegenwoordig is de superheldenmarkt overspoeld met films van zowel Marvel als DC. Hierdoor valt het op wanneer een film als Venom uitkomt. De film moet het verhaal van Eddie Brock/Venom dus wel aanpassen en met iets nieuws op de proppen komen. Wat we voorgeschoteld krijgen is leuk gevonden, maar weet geen diepe indruk achter te laten. Het verhaal is recht voor zijn raap, een simpele vertelling zonder unieke of onverwachte gebeurtenissen. Hierbij zitten de dialogen vol clichés en is de standaard zakenman-slechterik (Riz Ahmed) totaal niet intimiderend.
In het laatste gevecht van de film neemt Venom het op tegen Riot, een andere buitenaardse alien die zich heeft gebonden aan de slechte zakenman. Dit gevecht is hevig beladen met CGI en schommelt enorm qua kwaliteit, hierdoor ziet het gehele plaatje er nog chaotischer uit. Ook de keuze om Venom te veranderen in een 'held' die de wereld moet redden (een zin die het monster zelf zegt in de film: "let's go save the world") valt minder goed in de smaak. Er bestaat een versie van Venom (Agent Venom, dit is Flash Thompson in de stripboeken) die meer heldhaftig is, maar laat Eddie Brock alstublieft als slechterik/anti-held. De wereld redden moet geen prioriteit zijn voor iemand als Venom.
Zoals de subtitel doet aangeven is de Venom film als geheel een leuk rommeltje dat overeind blijft staan dankzij de geweldige Tom Hardy en zijn charisma. De band tussen Eddie Brock en Venom wordt speels neergezet met genoeg komedie en is daarvoor zeker een kijkje waard.
Venom review

Venom Review (4K Blu-ray) - Een kijkje waard vanwege Tom Hardy

De 4K versie van Venom ziet er gelikt uit. Het beeld is haarscherp en de zwart-waarden zijn extra diep, wat voornamelijk opvalt wanneer het Venom monster in beeld is. De Blu-ray is ook aan te raden vanwege een uur aan bonus materiaal. Kijk uit naar twee hilarische deleted scènes tussen Eddie Brock en Venom, maar ook een kijkje achter de schermen over hoe de stunts zijn opgenomen en hoe de makers toch proberen om zo trouw mogelijk te blijven aan de stripboeken met het verhaal dat ze hebben.
Venom weet zich niet te vestigen als memorabele Marvel film, maar is wel een leuk tussendoortje met een heerlijke dubbelrol voor Tom Hardy. Ondanks alle minpunten weet het acteerwerk, de komische momenten en de interessante scène na de aftiteling nét genoeg interesse te wekken voor een vervolg die er onvermijdelijk aan zit te komen.
Venom is vanaf 20 februari verkrijgbaar op 4K Ultra HD Blu-ray, Reguliere Blu-ray en DVD.
Cijfer: 6